Helikopter Mi-26 smatra se jedinstvenom letelicom, jer ima 14 svetskih rekorda, uključujući rekorde za nošenje tereta: 25 tona do visine od 4.100 metara, 20 tona do visine od 4.600 metara, 15 tona do visine od 5.600 metara i 10 tona do visine od 6.400 metara.
Izgradnja helikoptera Mi-26 započeta je 1972. godine. Od nule su napravljene elise glavnog i repnog rotora helikoptera, kao i glavni reduktor Mi-26 i novi turbo-osovinski motor.
Mi-26 je 1980. godine uspešno prošao ispitivanja, a u junu 1981. godine održana je prva javna demonstracija superteškog helikoptera na vazduhoplovnoj izložbi na aero-mitingu Le Burže. Let do Pariza trajao je oko 17 sati, s tim da je privremeno sleteo u Vilnjusu, Varšavi, Berlinu i Frankfurtu na Majni.
Pojava „ruskog helikoptera“ na nebu Zapadne Nemačke izazvala je komešanje u vojnim i diplomatskim krugovima, jer je Mi-26 proleteo iznad nuklearnih raketnih baza NATO. U Parizu je helikopter dočekao prvi zamenik generalnog direktora „Aeroflota“.
„On je prišao i rekao: 'Slušajte, niko nije pokušao da vas obori?' 'Ne, koliko znam. A u čemu je stvar?', pitam ja. 'Presreli smo razgovor, jedan pukovnik je pozvao NATO bazu i zahtevao da se avioni podignu kako bi vas oborili“, rekao je Gurgen Karapetjan.
U povratku, nemački kontrolor letenja sproveo je Mi-26 do jednog od aerodroma NATO.
„Pitam dispečera na engleskom: 'Zašto ste nas doveli ovde?' 'Morao sam da vidim ruski helikopter, koji je napravio buku u Parizu', odgovorio je.
Mi-26 je 43 godine kasnije zamenjen novom verzijom superteškog helikoptera Mi-26T2V. Model, proizveden u Rostovu na Donu, poseduje najnoviji kompleks ugrađene radio-elektronske opreme koji mu omogućava da leti i noću i danju. Let planiranom rutom i sletanje mogu se izvesti pomoću autopilota. Novi vazdušno-desantni odbrambeni kompleks sposoban je da odbije napad navođenih projektila. U oktobru je Mi-26T2V uspešno prošao državna ispitivanja.
Pročitajte još: