„Ova izložba je došla iz potrebe da se predstavi nešto novo, da se skrene pažnja na muzej, privuče nova publika i da se ona oslobodi muzejskog straha posebno u vreme korone“, kaže za Sputnjik vršilac dužnosti direktora Muzeja savremene umetnosti Viktor Kiš.
Ukupno 38 venčanica visoke mode, koje je čuveni francuski dizajner kreirao u periodu od 1990. do 2020. godine, nastala je kao finale izložbe „Modni svet Žan Pol Gotjea: od trotoara do modne piste” koja je u 12 gradova sveta privukla više od dva miliona posetilaca.
U Beogradu svetsku premijeru ima osam venčanica koje nisu bile deo ranijih postavki u Montrealu, Dalasu, San Francisku, Madridu, Roterdamu, Stokholmu, Njujoku, Londonu, Melburnu, Parizu, Minhenu i Seulu.
„Ova izložba je veliki uspeh Muzeja savremene umetnosti i svih ljudi koji se radili na tome da se ona desi. Nude vam se projekti i vi onda izaberete. Ja sam odabrao ovu izložbu, jer sam znao da će podići veliku prašinu koja je vezana za naše viđenje umetnosti. Ona otvara put mnogim drugim izložbama koje će biti sačuvane od ovakve kritike u budućnosti“, kaže Kiš i dodaje da će ona najveći značaj imati za publiku, a ona je najbitnija.
Oko 100.000 evra za postavku venčanica
Celokupna organizacija Gotjeove izložbe koštala je, prema Kišovim rečima, oko 100.000 evra.
„Kada radite ovako veliku izložbu u vreme kada su umetnost i kultura zaustavljene svuda u svetu, dobijete malo povlašćenije cene, jer ste spremni za realizaciju. Mi smo od mnogih muzeja iz sveta dobili pisma ohrabrenja i podrške za ovo što radimo i Beograd je sa ovom izložbom izašao u svet“, naglasio je Kiš.
Žan Pol Gotje u Beogradu
Slavni modni kreator Žan Pol Gotje obratio se novinarima putem video uključenja iz Francuske i izrazio zadovoljstvo što izložba gostuje u gradu koji voli, te obećao da će pokušati da dođe u srpsku prestonicu čim epidemija dozvoli.
Kustosi: Venčanicama nije mesto u MSU
Postavka visoke mode u Muzeju savremene umetnosti izazvala je pak reakciju kustosa te institucije koji smatraju da Gotjeovi eksponati nisu primereni programskoj politici MSU.
Oni su izrazili i protest, kako su naveli u ranijem saopštenju medijima, protiv investiranja u izuzetno skupu putujuću izložbu u vreme kada se muzeji globalno suočavaju sa problemom zatvaranja ili smanjenog broja posetilaca usled širenja pandemije.
„To je krajnje neprimeren način pravljenja programa muzeja zbog ogromnog budžeta neophodnog za realizaciju te izložbe, za koji nam i dalje nije jasno odakle dolazi u godini velike krize. Takođe, i motiv eksponata – venčanica – u godini pandemije i svođenja venčanja na krajnje skromne ceremonije i bez zvanica, deluje deplasirano“, smatra šef Odeljenja umetničkih zbirki i izložbi MSU dr Zoran Erić.
Umetnik, član Upravnog odbora MSU i nekadašnji v.d. direktora MSU Vladislav Šćepanović ističe u izjavi za Sputnjik da izložba „Ljubav je ljubav” nema kvalitet koji zahteva Muzej savremene umetnosti, niti je on mesto za takvu postavku.
Šćapanović smatra da Gotjeova izložba nije ni adekvatan način da se publika privuče u muzej i da bi umesto toga trebalo promovisati zbirke Muzeja savremene umetnosti koje publika dugo nije imala priliku da vidi zbog zatvorenosti te ustanove, i ugostiti popularne inostrane stvaraoce u oblasti savremene umetnosti.
Pandemija poremetila program MSU
Zbog Gotjeove izložbe na petom nivou MSU, uklonjen je deo izložbe „Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993–2019”, što je takođe bio razlog neslaganja vršioca dužnosti direktora Viktora Kiša i kustoskog tima Muzeja.
Stav kustosa je bio da tu izložbu, čije je otvaranje prolongirano zbog pandemije, treba produžiti do januara, sa čim se direktor nije složio.
Pandemija je poremetila realizaciju planiranih projekata u zdanju na Ušću: retrospektivu Goranke Matić koja je pomerena na mart 2021. i međunarodnu izložbu „Efekat pregleda“ koja je, prema Erićevim rečima, konceptualno redefinisana u skladu sa „novom realnošću“ pandemije i podeljena na dva segmenta - prvi koji je započeo početkom oktobra sa umetničkim projektima u Parku skulptura MSU, muralima, projektima na Instagramu, radionicama, performansima, dok je finalna izložba planirana za jun 2021.
Poruka slobode i tolerancije
Za subotu, 28. novembar, u 13 sati, najavljeno je onlajn otvaranje Gotjeove izložbe nakon čega svi zainteresovani posetioci mogu uživo da pogledaju postavku uz poštovanje svih epidemioloških mera, u malim i strogo kontrolisanim grupama, budući da se ulaznice prodaju u vremenskim slotovima.
Kustos Tijeri – Maksim Lorio, koji je izložbu „Modni svet Žan Pol Gotjea” postavio 2011. godine u Muzeju lepih umetnosti u Montrealu, ističe njenu snažnu socijalnu poruku slobode i tolerancije.
„Ova premijera u Srbiji označava kraj Gotjeove karijere u svetu visoke mode i slavi način na koji je on tokom pedeset godina pokazivao humor kroz svoj kreativni i provokativni rad, koji je otkrio humanističku viziju društva prigrlivši sve kulture i podkulture bez ikakvih tabua i osuđivanja da bi nas prikazao onakvim kakvi jesmo mimo mode”, istakao je Tijeri - Maksim Lorio.
Izložbu, koja će trajati do 14. februara, osmislio je Muzej lepe umetnosti u Montraelu u saradnji sa studijom Makkinik & Bay. Lutke je obezbedio JoliCoeur International, a za njihovu animaciju zaslužni su Denis Marlo i Stefani Jasmin iz montrealske avangardne pozorišne kompanije UBU.
Pročitajte još: