Direktor „Prerade“ u okviru RB Kolubara Aleksandar Milićević rekao je Tanjugu da „Kolubara“ nikada građanima i firmama nije prodavala jalovinu sa visokim procentom gline.
Navodi o lošem kvalitetu uglja kao uzroku zagađenja su, dodaje, paušalno iznete tvrdnje bez ikakvih dokaza i činjenica.
„Koliko sam upoznat, i direktor EPS-a je uputio pismo direktoru Petnice sa zahtevom da se iznete tvrdnje argumentuju. Da bi se utvrdio uzrok nekog zagađenja, a posebno aero-zagađenja, potrebne su analize kvaliteta vazduha i praćenje tih rezultata kroz vreme. To rade relevantne institucije, nadležne za zaštitu životne sredine“, istakao je Milićević.
Objašnjava da bi trebalo znati da ugalj, pre plasmana kupcima, prolazi kroz suvu separaciju, čime se u najvećoj meri oslobađa od svih primesa, tako da nema govora o tome da se prodaje glina ili jalovina umesto uglja.
„RB Kolubara posluje sa kupcima uglja koji prilikom potpisivanja ugovora dobijaju i deklaraciju za asortiman uglja koji pojedinačno kupuju. Svaki asortiman uglja ima posebnu deklaraciju, a takođe svakodnevno se u akreditovanoj laboratoriji radi uzorkovanje i analiza proizvoda“.
Dodaje da svaki kupac uglja ima mogućnost da reklamira proizvod ako isporučeni ugalj ne odgovara standardima po deklaraciji.
Komisija Ogranka RB Kolubara reaguje po upućenoj reklamaciji i odlazi do kupca na proveru, kaže Milićević.
„O zadovoljstvu kupaca kvalitetom uglja koji se isporučuje iz RB Kolubara najbolje svedoči podatak o minimalnom procentu reklamacija nakon dostave na adresu, kao i velika potražnja za našim proizvodom na tržištu. Redovno se pripremaju i izveštaji o reklamiranim količinama“.
Kako kaže, na osnovu isporuke sušenog uglja procenat odobrenih reklamacija u odnosu na ukupnu isporuku za prvih devet meseci 2020. godine je 0,05 odsto, a za isti period procenat odobrenih reklamacija na osnovu isporučenog sirovog uglja je 0,1 odsto.
Takođe, ističe da Ogranak RB Kolubara prodaje ugalj svih asortimana transparentno i javno, putem javnih poziva, posebno za svaku kategoriju kupaca.
Većina kupaca prijavljuje se za kupovinu sušenog uglja, asortiman komad i komad-kocka i sirovog komada.
Najveći broj domaćinstava upravo koristi te vrste uglja, kažu u „Kolubari“.
Milićević dodaje da Ogranak RB Kolubara radi i anketiranje zadovoljstva kupaca i da su ocene pozitivne.
Komentarišući izjavu direktora Petnica rukovodilac Centra izuzetnih vrednosti za hemiju, životnu sredinu i inženjerstvo u Institutu za tehnologiju i metalurgiju i ekspert za industrijska zagađenja Dragana Đorđević kaže za Tanjug da takva saznanja nema, ali da bi bilo pogubno ukoliko su Majićevi navodi tačni.
Ona smatra da je da je glavni razlog za veliko zagađenje vazduha to što se ogroman deo struje u Srbiji, više od dve trećine, dobija iz lignita koji sadrži puno otrovnih materija.
Prema njenim rečima, lignit je veoma loša vrsta uglja, male kalorijske moći, a visokog sadržaja pepela i velikog broja toksičnih elemenata sadržanih u njemu.
„Prilikom sagorevanja ovog uglja izdvaja se velika količina prašine, koja sadrži toksične materije. One izlaze preko dimnjaka i pošto se elektrofilteri termoelektrana za prečišćavanje otpadnih gasova ili ne održavaju ili se loše održavaju, veliki deo prašine i otrovnih materija dospe u atmosferu“, objašnjava Đorđević.
Dodaje da imamo dosta termo-elektrana, te da je vazduh izložen velikom riziku od zagađenja, a time i zdravlje ljudi, jer od loše hrane i vode i možemo da se zaštitimo, ali od zagađenog vazduha teško.