Ruski naučnici razvili lek protiv opake bolesti kostiju

CC0 / / Detalj koštanog tkiva
Detalj koštanog tkiva - Sputnik Srbija
Naučni tim uz učešće biologa sa Univerziteta u Samari razvio je novi biomaterijal za lečenje osteoporoze. Prema istraživačima, praktična primena ovog materijala omogućiće oporavak ne samo izgubljenih mineralnih komponenti koštanog tkiva, već i organskih.

Osteoporoza je hronična bolest praćena progresivnim smanjenjem mineralne gustine koštanog tkiva. Uzrokuje povećanu krhkost kostiju i rizik od preloma. Prema naučnicima, osteoporoza je četvrta najsmrtonosnija bolest nakon kardiovaskularnih bolesti, raka i dijabetesa.

Istraživački tim sa Nacionalnog istraživačkog univerziteta u Samari, Državnog medicinskog univerziteta i Međunarodne međuuniverzitetske istraživačke laboratorije za inženjerstvo tkiva razvio je jedinstveni novi materijal za korekciju lečenja osteoporoze - hidroksi-apatit, dobijen primenom patentirane tehnologije „lioplast”.

„Hidroksi-apatit koji se trenutno koristi sadrži samo mineralnu komponentu. Jedinstvenost materijala koji smo razvili leži u njegovom sastavu, tj. u sadržaju ne samo mineralnih komponenata već i organskih. Novi materijal nam omogućava da obnovimo izgubljene mineralne komponente koštanog tkiva kako bismo korigovali lečenje osteoporoze, a takođe i organsku komponentu koja je ’kostur‘ svih biotkiva“, kaže vanredna profesorka na Katedri za laserske i biotehničke sisteme u Nacionalnom istraživanju u Samari Elena Timčenko.

Prema njenim rečima, tehnologija za dobijanje hidroksi-apatit je poboljšana, a istraživači su primetili da u svetu ne postoje slični materijali za lečenje osteoporoze.

Naučnici su takođe rekli da su sproveli eksperimentalne studije o sastavu kostiju kod osteoporoze, analizirajući specifične karakteristike promena koštane strukture u različitim varijantama osteoporoze, od primarne do sekundarne.

Primarnom osteoporozom smatra se ona koja se razvija iz nepoznatih razloga. Sekundarna osteoporoza se javlja kada ljudsko telo već boluje od nekih bolesti. Kao rezultat našeg istraživanja, razvili smo kriterijume za individualno lečenje različitih vrsta osteoporoze sa hidroksi-apatitom“, komentariše Elena Timčenko.

Prema istraživačima, dobijeni rezultati omogućavaju razvoj skupa metoda za procenu individualnog stanja koštanog tkiva u pretkliničkoj fazi primene novog biomaterijala za sprečavanje osteoresorpcije (resorpcije koštanog tkiva) u kopnenim uslovima kao i u mikro-gravitaciji.

Nulta gravitacija tokom leta u svemir uzrokuje specifičan gubitak koštane mase, što dovodi do osteoporoze.

Rezultati studije objavljeni su u časopisu „Džurnal of optikal tehnolodži“.