Amandman koji je predložio Tači, a odnosi se na mandat ove institucije, izazvao je reakciju Specijalizovanog tužilaštva.
Tužilaštvo je, iako to Ustavni sud ne traži, dao svoje mišljenje o ovom amandmanu iznoseći oštre optužbe na račun kosovskog predsednika koji, kako navode, pokušava da rasformira Specijalni sud.
Prema Tačijevom predlogu, mandat Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva „trajaće sve dok Savet Evropske unije, uz konsultacije sa Vladom Republike Kosovo, ne objavi kraj mandata“, piše Ljajmi.
Po prijemu zahteva iz Skupštine Kosova, Ustavni sud Specijalnih veća u Hagu zatražio je od strana uključenih u ovaj slučaj da pošalju svoja mišljenja u vezi sa amandmanom.
Iako tako nešto nije zahtevano od Specijalizovanog tužilaštva, ono je posebnim zahtevom zatražilo da bude uključeno u slučaj.
Kancelarija specijalizovanog tužioca, u mišljenju koje je poslala Ustavnom sudu Specijalnih veća koristila je vrlo oštru retoriku protiv ovog Tačijevog zahteva.
„Ustav, u svom trenutnom obliku, adekvatno utvrđuje privremeni mandat Specijalnog suda i tužilaštva, koji će se - u skladu sa obavezujućom razmenom pisama za Kosovo - nastaviti sve dok Savet Evropske unije ne obavesti Kosovo da je svaki sudski postupak koji je rezultat istrage pokrenute od strane Specijalnog tužilaštva okončan. Član 162 (13) Ustava odnosi na period od pet godina, 13 kada se relevantne ustavne odredbe čitaju u celini, uključujući kontekst razmene pisama koja je izričito navedena pozivajući se na te odredbe, jasno je da ako istrage i postupci nisu završeni u početnom petogodišnjem periodu, onda se mandat nastavlja“, navodi se u početku u mišljenju koje je poslalo Tužilaštvo.
Prema Specijalizovanom tužilaštvu, njegov mandat je jasno definisan u Ustavu Kosova i prema njima svako drugo tumačenje može negativno uticati na procese koji su u toku.
Tužilaštvo je sudu napomenulo da je Tači predmet optužnice koju je ono sastavilo i da, prema njima, namera može biti uklanjanje ovog krivičnog tela u svakom obliku.
„Cilj predloženih izmena je da se ponovo odredi ili preformuliše mandat. Takođe, u vreme podnošenja ovih podnesaka činjenica je da izmene predlaže predsednik koji je predmet optužnice Specijalnog tužilaštva u vezi sa ratnim zločinima i zločinima protiv čovečnosti. Gospodin Tači nije nezainteresovana strana i imamo dobar razlog za verovanje da su predlozi za amandman deo šire strategije nanošenja štete sudu. Zaista, suštinski kontekst za razumevanje i tumačenje predloženih promena pružaju javne izjave Tačija od 24. avgusta 2020. godine, na dan kada je odlučio da prosledi predložene promene“, navodi se dalje u mišljenju Specijalizovanog tužilaštva.
Ispod ovog mišljenja, koje je podvučeno kao 12. tačka argumenata tužilaštva, navodi se i izjava predsednika data 24. avgusta, u kojoj se dalje podvlači:
„I dalje verujem da će ovo sada podstaći Skupštinu Republike Kosovo da produži mandat Specijalizovanim većima i Kancelariji specijalizovanog tužioca do obaveštenja Saveta EU u konsultaciji sa Vladom Republike Kosovo za kraj mandata ovog suda.18 [...] Moramo pojasniti kako će Specijalizovana veća okončati svoj rad, stoga verujem da će poslanici podržati moju inicijativu“.
Stav Specijalizovanog tužilaštva u vezi sa amandmanom koji je predložio Tači je da sadrži tendenciju predsednika da je njegov mandat privremen i da je u ovom obliku istekao.
Štaviše, prema Tužilaštvu, takav stav predsednika Kosova povezan je sa pokušajem da se poništi potvrda optužnice protiv njega.
„Sugerišući da privremeni mandat suda zahteva produženje i pojašnjenje, Tači podrazumeva da je mandat suda već istekao u avgustu 2020. Moguća posledica tog stava bila bi nevaljanost svih radnji koje je od tada preduzeo sud i tužilaštvo, posebno uključujući eventualnu potvrdu optužnice protiv samog Tačija“, navodi se u mišljenju Specijalizovanog tužilaštva.
Iz ove institucije poručuju da predložene promene „generišu nesigurnost za sve osobe u postupcima i mogu rezultirati prestankom, odlaganjem izvršenja mandata Specijalnog suda i Specijalnog tužilaštva, kao i podrivanjem međunarodnih obaveza Kosova da izvrši efikasne istrage o sadržaju Izveštaja iz 2011. godine“.
„Isto tako, osumnjičenim i optuženim licima može se oduzeti pravo na pošteno i brzo suđenje. Poglavlje 28 Ustava štiti sva prava, kao što su ljudska prava i instrumenti ugrađeni u njih“, ocenilo je Haško tužilaštvo u svom mišljenju.
Mišljenje koje je poslalo Specijalizovano tužilaštvo sažeto je u 22 tačke, koje objašnjavaju razloge zbog kojih ova institucija veruje da je izmena predložena od predsednika Tačija nepotrebna, i da možda postoje sporedne tendencije koje bi mogle dovesti do raspuštanja Specijalnog suda, i kao takva je u suprotnosti sa zakonima na snazi.
Ustavni sud u okviru Specijalnog suda, dao je strankama, uključujući šefa misije Euleksa, Ombudsmana, kosovskog premijera i predsednika, da podnesu svoje podneske ili mišljenja u vezi sa amandmanom koji je predložio Tači. Za ovo je krajnji rok bio 19. oktobar.
Ustavni sud u sastavu Specijalnog suda nije tražio mišljenje tužilaštva, ali je ono bilo uključeno u slučaj, tvrdeći da amandman koji je predložio Tači direktno utiče na njegov rad.
Gore pomenute stranke nisu bile obavezne da šalju pismene podneske, jer je njihovo mišljenje o ovom pitanju bilo neobavezujuće.
Međutim, ostaje da se vidi da li je Kancelarija premijera Hotija odgovorila na ovaj zahtev Specijalnih veća, navodi Ljajmi.