Ukoliko vrednost kod merenja ovalnosti kočnica nije manja od 20 odsto po točku, vlasnici neće moći da registruju automobil, jer će se sistem za kočenje tretirati kao neispravan. U Nacionalnoj asocijaciji tehničkih pregleda (NATP) upozoravaju da je postavljena granica veoma rigorozna i da neće moći da je ispoštuje ogroman broj vozila, pišu Novosti.
Novi propis - merenje ovalnosti kočenja, zbog kog mnogi neće proći tehnički
Oni predlažu da se dozvoljeni procenat odstupanja poveća, što bi odredili stručnjaci, ili da se ovo merenje ne obavlja.
Profesor Saobraćajnog fakulteta Ivan Ivković kaže da u ovom trenutku ili bliskoj budućnosti nije nužno da se ovalnost kočnica, u granici od 20 odsto, uvrsti kao norma za ocenu ispravnosti kočnog sistema.
„Bezbednije je vozilo kome je izmerena manja ovalnost kočnica po svakom točku, ali ne radi se o presudnom faktoru. To je potrebno uvesti kao kriterijum ispravnosti kočnog sistema, ali ovalnost u granicama od 20 do 30 odsto ne ukazuje da su performanse i efikasnost kočnog sistema u tolikoj meri narušeni da je vozilo potrebno proglasiti neispravnim“, kaže Ivković.
Moguće je, kako ocenjuje Ivković, da će propisana norma biti problem za veliki broj vozila imajući u vidu da je prosečna starost putničkih automobila u Srbiji oko 17 godina.
Mali uticaj na bezbednost, ni novi delovi nisu garancija
Slobodan Valdevit iz NATP ističe da će novi propis žestoko da pogodi naš vozni park, a ne utiče na bezbednost.
„Ovalnost bi morala da bude znatno veća od 20 odsto da bi vozilo bilo nebezbedno. To se ne oseća na uređaju, nijedan vlasnik ne može da primeti ni mnogo veći procenat odstupanja. Kada pedala počne da se pomera gore-dole prilikom kočenja ili kada pravi vibraciju tada je deformacija znatno veća od 20 odsto“, kaže Valdevit.
U julu naredne godine se navršava rok od tri godine koji je dat tehničkim pregledima da prilagode svoje objekte za merenje ovalnosti diskova. Neki su to već učini i primenjuju ovaj propis.
I sadašnja situacija je, kako ocenjuje Valdevit, prilično apsurdna, jer vlasnik vozila može da bira da li će ići na tehnički kod nekog ko meri ili kod onog ko to ne čini. Vozači treba da znaju da čak ni novi disk nije garancija da će biti zadovoljeni traženi procenti.
„Dešavalo se da su na tehničkom „pali“ automobili koji su došli sa potpuno novim diskovima, jer sve zavisi od proizvođača i kvaliteta“, naglašava Valdevit.
Profesor Ivković smatra da bi ovalnost kao parametar za ocenu ispravnosti kočnog sistema vozila trebalo uvoditi postepeno.
Od naredne godine treba krenuti sa merenjem i upoznavanjem vozača sa novim propisom, a primena bi trebalo da počne u budućem periodu sa pažljivo definisanim normama, u skladu sa voznim parkom Srbije, smatra on.
Kontrola ovalnosti kočnica definisana je direktivom EU, a u našem zakonodavstvu „Pravilnikom o podeli motornih vozila“.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, Damir Okanović, ocenjuje da se u Srbiji sistemski najviše napora ulaže u najmanje goruće probleme.
„Najčešći uzrok saobraćajnih nesreća je ponašanje učesnika u saobraćaju, zatim nebezbedni putevi, a na trećem mestu je tehnička neispravnost vozila. Najviše resursa trošimo i najstrože propise donosimo u oblasti tehničke ispravnosti vozila, koja jeste bitna, ali sa druge strane mnogo se manje bavimo putevima“, objašnjava Okanović.
Šta je ovalnost kočnica
Profesor Ivan Ivković objašnjava da ovalnost kočnica predstavlja neujednačenost sile kočenja po obrtu točka i da je to samo jedan od parametara za ocenu ispravnosti kočnog sistema vozila. Do ovog variranja dolazi zbog deformacije doboša, odnosno diska.
„Uzroci ovih promena mogu biti intenzivno kočenje u kombinaciji sa nepovoljnim uslovima vožnje kao što su naglo zagrevanje i hlađenje doboša ili diska, zatim greške u njihovoj proizvodnji, korišćenje neadekvatnih materijala...“, navodi Ivković.