Pleuralno žarište, plućna fibroza, rak pluća, grkljana i jajnika, maligni pleuralni mezoteliom... Ono što na prvi pogled deluje kao rečnik patologije, zapravo je spisak bolesti koje izaziva izlaganje azbestu, toksičnom materijalu koji je bio u širokoj upotrebi u periodu između 1970. i 1990-ih godina. Izuzetno je bio cenjen zbog svojih vlaknastih i nesagorivih svojstava.
„Smatramo to pandemijom, jer je azbest zapravo sveprisutan materijal, često se koristio u građevinarstvu i nekim granama industrije. Postojalo je preko 3.000 industrijskih upotreba azbesta“, rekla je Karmen Dijego Rosa, načelnica odeljenja za pulmologiju bolničkog kompleksa Univerziteta Ferol i generalni sekretar Španske zajednice za pulmologiju i torakalnu hirurgiju.
Hulijan Marin je jedan od radnika metroa koji je preminuo 2018. godine. Više od tri decenije se bavio popravkama u metrou Madrida: popravljao je vagone, elektronske sisteme u vozovima i na stanicama. Na svim tim mestima je dolazio u dodir sa delovima koji sadrže azbest i to bez ikakve zaštite.
„Priča o mom suprugu je počela 2017. godine. Početkom te godine, zimi, mnogo je kašljao. Jednom mi je rekao: ‘Ne znam šta je sa mnom, ne prestajem da kašljem’. Tada smo pomislili da je to samo prehlada, da kašalj prolazi i nismo preduzimali nikakve mere. Ali negde u martu, sagnuvši se osetio je grč u leđima, i tada su počeli jaki bolovi. Na desnoj strani leđa mu se pojavila neka vrsta izdužene kvrge, pa smo mislili da je reč o grču mišića“, rekla je Hulijanova udovica, Evgenija Marin u razgovoru za Sputnjik Mundo.
„Otišao je kod lekara i oni su počeli da ga leče, misleći da je u pitanju grč mišića. I dali su mu uobičajene preparate protiv bolova za grčeve. Ali kasnije bol nije prolazio i poslali su ga na pregled grudi gde su otkrili da ima rak pluća. Pulmolog je odmah shvatila da je to zbog azbesta. Bili smo veoma iznenađeni jer on nikada nije govorio o azbestu, on nije znao da radi sa azbestom“, rekla je Evgenija.
„Madridski metro je znao, a znali su i političari u Skupštini jer je 1992. godine predstavnik Narodne partije pomenuo u Skupštini Madrida da su radnici madridskog metroa izloženi uticaju azbesta“.
Evgenija je u pravu. Poslanik i pres sekretar za pitanja životne sredine iz Narodne Partije, Marija Tereza de Lara, u januaru 1992. godina, obratila se direktoru metroa i direktoru Agencija za zaštitu životne sredine, sa zahtevom da objasne „pogrešno postupanje sa supstancama koje su štetne po zdravlje“.
„Ali oni su sve zaboravili“, rekla je u očaju Evgenija.
Sindikati su o tome obavešteni tek 2017. godine, nakon što je Nacionalni institut za socijalno osiguranje potvrdio da je rak pluća Hulijana Marina profesionalna bolest.
El gobierno @ComunidadMadrid lleva "anunciando" la contratación d 300 maquinistas más q la película... Se ríen de todxs!
— SolidaridadObreraMetroMadrid (@ObreraMetro) August 25, 2020
Hay 355 maquinistas aprobados y sin contratar.
Hoy debería haber 858 maquinistas trabajando y hay 660 por FALTA de PLANTILLA#MetroPandemico#SinPlantilla pic.twitter.com/kunYZddBUp
„Pošto je profesionalna bolest priznata, odlučili smo da podnesemo žalbu inspekciji rada, jer je bilo potvrđeno da je reč o azbestu. Njemu je već tada bilo loše, jer od trenutka kada su otkrili rak, prepisali su mu morfijum i jedva je mogao da se kreće. Zato sam ja predala žalbu u njegovo ime“, rekla je udovica.
„Ja radim u metrou od svoje 16. godine“, rekao je za Sputnjik Mundo drugi radnik, Santos Gonzales Roljan. „Radim u metrou 45 godina, u odeljenju mehanike. Znali smo da se tamo nalazi azbest, ali nismo znali gde tačno, i niko nam to nije rekao. Moju bolest su priznali tek kada se pojavila prva smrt, ali od 2013. do 2018. godine su ćutali“.
„Čitav svoj život sam radio sa azbestom. On je bio, na primer, na kočnicama vozova. Ja bolujem od plućne fibroze. Izgubio sam veliki deo pluća, ali zasad nemam rak. Teško dišem i brzo se umaram. U grudima je velika bol kao da nešto gori unutra “, ističe on.
Sledeća stanica: Buenos Ajres
Trag vozova sa azbestom je dugačak. Sve do Argentine. Madrid je 2011. godine prodao nekoliko vozova sa ovim materijalom (36 vagona modela 5000), više od deset godina nakon što je španska vlada zabranila „upotrebu, proizvodnju i prodaju“ azbestnih vlakana ili elemenata koji ih sadrže.
„Čim smo saznali za ovo, rekli smo da ih više nećemo koristiti“, rekao je generalni sekretar sindikata radnika metroa Buenos Ajresa.
„Tražili smo uputstvo za korišćenje vozova, i kada smo ga dobili, shvatili smo da se tamo nalazi informacija o azbestu. To jest, onaj ko ih je prodao, i onaj ko ih je kupio, kad su pročitali instrukcije, trebalo je već tada da znaju da ovakav ugovor ne može biti sklopljen, jer je zabranjen“, dodao je on.
„Šef metroa Buenos Ajresa je priznao da nisu pročitali uputstva, jer ima previše stranica. Navodno, nisu imali vremena da pročitaju sve“, rekao je sekretar.
Mala pobeda, ali ipak zakon je neophodan
Početkom septembra 2020. godine, između metroa Madrida i glavnih sindikata koji su predstavljeni u državnoj kompaniji, postignut je dogovor da će specijalni plan zdravstvene kontrole izloženosti azbestu primeniti na ukupno 3.500 radnika koji se bave tehničkim održavanjem vozova.
🏆🏆🏆@metro_madrid incluye a los #maquinistas en la Vigilancia Sanitaria Específica del #amianto tal y como obligaba Inspección de Trabajo y la Seguridad Social por concluir que han estado y están expuestos al #amianto. Otra reclamación desde hace años por fin conseguida. 🙌 pic.twitter.com/jXm17klh6X
— S.C.M.M. (@SCMMetro) September 4, 2020
Ali uprkos ovom malom trijumfu, madridska konfederacija sindikata ističe da bi u rizičnim grupama trebalo da bude više ljudi, na primer, oni koji su već u penziji i koji su ranije radili sa azbestom. Ona insistira na tome da njihova imena takođe treba da budu predata sistemu socijalnog osiguranja, da bi oni godišnje mogli da obavljaju pregled.
I to nije sve. Španska zajednica za pulmologiju i torakalnu hirurgiju poziva da se donese sveobuhvatni zakon o azbestu. Oni upozoravaju da bi bezbedna likvidacija ove komponente materijala trebalo da bude prioritet do 2032. godine.
Ova zajednica tvrdi da je azbest odgovoran za 88.000 smrtnih slučajeva u Evropi godišnje, od čega je 55-85 odsto rak pluća nastao na radnom mestu. Prema predviđanjima, u Španiji do 2050. godine od uticaja azbesta može umreti 130.000 ljudi. Međutim, pored kontakta na radnom mestu, azbest se može naći i u zgradama i drugim javnim mestima.
Azbest se i dalje nalazi na mnogim mestima, osim metroa: u vlaknastom cementu, na krovovima kuća i industrijskih zgrada, u vodovodnim cevima, u konstrukcijama različitih zgrada, u transportnim objektima i infrastrukturi, recimo, na železnici.
Pročitajte još: