Novi podaci dobijeni nakon što je pre nedelju dana Slovačka skinula oznaku tajnosti sa dokumenata o istrazi ovog slučaja, prema rečima Petronijevića, ukazuju da uzrok pada aviona možda i nije greška pilota, kako se prvobitno tvrdilo kada se 19. januara 2006. srušio avion sa pripadnicima mirovnog bataljona Slovačke stacioniranog kod Podujeva koji su se vraćali kući.
„Pripadnici slovačkih mirovnjaka su između ostalog obavljali i neke forenzičke aktivnosti na otkopavanju masovnih grobnica. Imamo svedočenja dela kontingenta ljudi koji su došli da ih zamene koji kažu da su se u tom avionu pored slovačkih vojnika nalazili nekakvi aluminijumski koferi i u njima po njihovom tvrđenju i dokazi u vezi sa otkopavanjem grobnica na području Podujeva“, naveo je Petronijević u emisiji Svet sa Sputnjikom.
On podseća da je, nakon što je pilot okrivljen da je njegovom greškom došlo do pada aviona, kada je poginulo 42 ljudi, slučaj zatvoren u roku od 24 sata i proglašen je državnom tajnom i nikada do pre sedam dana nije se imalo mogućnosti da se dođe do istine o padu aviona.
Petronijević ističe da su dva udruženja – porodica poginulih i udruženje veterana, još tada pokrenuli inicijativu da se obnovi istraga i sada su uspeli u prvoj fazi te borbe: ministar odbrane je skinuo oznaku tajnosti sa istrage da bi se utvrdili razlozi pada aviona.
„Ako je tačno i ako se istragom utvrdi i da su se avionu nalazili ti dokazi pitanje je gde su oni… Ako je taj avion isprovocirano pao, onda se postavlja pitanje kakva je veza između tih dokaza i pada aviona“, kaže advokat.
On apeluje na Miroslava Lajčaka, trenutnog posrednika u dijalog Beograda i Prištine, a svojevremeno ministra spoljnih poslova Slovačke, da iskoristi svoj uticaj i pomogne u rešavanju celog slučaja.
„Pitao bih Lajčaka da li on o tome nešto zna i da li je uticao da se ta istraga ne otvori, kako tvrde pojedini članovi porodica poginulih, zatim ako zna gde su ti dokazi – a pretpostavka je da se ti dokazi nalaze ili u Ministarstvu odbrane Slovačke, njihovom tužilaštvu ili su eventualno predati NATO-u, da se nađe njihov trag“, kaže advokat.
On veruje da dokazi nisu uništeni u padu aviona jer fotografije do kojih su došli pojedini roditelji poginulih pokazuju da su pored tela na mestu nesreće nađene i stvari, iako one nisu predate porodicama.
„Kada se to dogodilo, nakon obezbeđenja lica mesta od NATO i slovačkih trupa koje su se našle na teritoriji Mađarske, gde je avion pao, mađarski spasioci 14 sati nisu mogli da dođu do tela, nisu im dozvoljavali. Nakon toga su našli samo tela. U međuvremenu, ljudi su došli do originalne dokumentacije gde se vide ne samo tela nego i oprema koja se nalazila, između ostalog njihovi rančevi. Nijednom za ovih 42 ljudi porodicama predato ništa od njihovih stvari. Predsednik udruženja roditelja je na tim fotografijama pronašao stvari svog sina koje mu nisu predate. Naravno, podrazumeva se da nisu predati ni ti kovčezi u kom su se nalazili eventualni dokazi o kojima se govori“, precizira Petronijević.
On dodaje da je ukrajinski proizvođač „Antonova 24“, koji je pao, veštačenjem utvrdio da avion nije mogao pasti na način kako je predstavljeno.
„Nova istraga će voditi se u pravcu utvrđivanja pravih razloga pada a mogućnost povezivanja uzroka pada aviona sa dokazima iz otkopanih grobnica sa Kosova je po meni dosta velika“, ističe Petronijević.