Početak projektovanja Centra trenutno se očekuje, a ugovorena vrednost projekta je devet i po miliona evra. Radovi se finansiraju iz novog ruskog kredita za železnice, koji ukupno iznosi 230 miliona evra. Planirano je da kompletni radovi na projektovanju i izgradnji Centra budu izvedeni u nekoliko faza u periodu od 2023. do 2025. godine.
Idejni projekat na Makišu do kraja godine
Budući Jedinstveni dispečerski centar danas su posetili ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, direktor ogranka „RŽD Internešnl“ u Srbiji Mansurbek Sultanov, ambasador Rusije Aleksandar Bocan-Harčenko i generalni direktor Infrastruktura železnice Srbije Nebojša Šurlan.
„Neophodno je da imamo pouzdan sistem, a taj sistem može da nam obezbedi jedino posedovanje Jedinstvenog dispečerskog centra. Ovo je mesto gde će biti centralni deo dispečerskog centra, operativno-nadzorni centar u Makišu“, istakla je Mihajlovićeva.
Tokom posete prikazani su modeli radnih mesta voznih dispečera i izložena je koncepcija rekonstrukcije zgrade namenjene za organizaciju Centra. Kompanija „RŽD Internešnl“, koja do kraja godine treba da predstavi idejni projekat, trenutno obavlja pretprojektne analize i pregled infrastrukture.
„Biće hiljadu petsto kilometara optičkih mreža, više od 500 objekata će biti modifikovano, biće novih radnih mesta. Paralelno sa projektovanjem i izgradnjom, u centru grada, a potom i u ovoj zgradi, biće organizovano obučavanje budućih dispečera“, izjavio je Sultanov.
U skladu sa partnerstvom Rusije i Srbije
Ruski ambasador u Srbiji Aleksandar Bocan-Harčenko istakao je da projekat izgradnje Jedinstvenog dispečerskog centra potpuno odgovara nivou strategijskog partnerstva između Rusije i Srbije.
„Ovaj projekat potpuno se uklapa ne samo u plan i strategiju razvoja Srbije, naše prijateljske države, već i u razvoj infrastrukture u istočnoj i centralnoj Evropi. Ne bih pogrešio ako kažem i u čitavoj Evropi“, napomenuo je Bocan-Harčenko.
Budući Jedinstveni dispečerski centar obišli su i srpski studenti koji studiraju u železničkim visokoškolskim ustanovama u Rusiji.
„Ostale su mi još tri godine do završetka fakulteta. Planovi su mi da se po završetku vratim u Srbiju kao inženjer i doprinesem daljem razvoju naših železnica, zajedno sa ’RŽD Internešnlom‘, s obzirom da smo njihovi stipendisti“, kaže za Sputnjik jedan od studenata Ognjen Milutinović (22).
Stvaranjem Jedinstvenog dispečerskog centra sistem za upravljanje svim železničkim prugama u Srbiji biće centralizovan i automatizovan. Informacije o stanju infrastrukture, prolasku vozova stizaće u režimu realnog vremena, što će pružiti ogromne mogućnosti za operativno donošenje odluka i strateško planiranje.
Osnivanjem Centra biće omogućeno da se infrastruktura u zemlji integriše u Transevropske saobraćajne koridore, što će obezbediti prevoz robe iz zemalja centralne Evrope do luka u Grčkoj, Bugarskoj, Crnoj Gori i obratno. Osim glavnog u Beogradu, dodatni centri biće smešteni u Nišu, Požegi i Novom Sadu.
U izgradnji Jedinstvenog dispečerskog centra biće korišćena najsavremenija tehnička rešenja i sistemi zasnovani na iskustvu „Ruskih železnica“ u organizaciji dispečerskih centara i razvoju tehnologije dispečerskog upravljanja u Rusiji, koja ima 86 hiljada kilometara železničkih pruga.
Pročitajte još: