Turistička sezona u Rusiji je i zvanično počela 1. jula – može se putovati u svaki region zemlje, ukinuta je obavezna dvonedeljna izolacija i više se ne traže potvrde i testovi o odsustvu virusa korona, osim ako se ide u sanatorijume. Počeli su sa radom hoteli, odmarališta i muzeji. Plaže su ove godine otvorene dva meseca kasnije i reklo bi se – nikad nisu bile punije.
Plaže krcate, ali ide se i na planine
Domaći turizam je pokrenut u 74 ruska regiona, od Kalinjingrada do Vladivostoka, uz određena ograničenja i mere predostrožnosti, koje podrazumevaju nošenje maski u zatvorenom prostoru, držanje distance od metar i po i slično – sve zarad bezbednosti i zaštite zdravlja građana.
Ogromnu popularnost među turistima tradicionalno imaju morske destinacije, poput Krima i Sočija, ali i planinski predeli zemlje. Problem je malo slobodnih mesta, pa će ga oni koji nisu na vreme rezervisali smeštaj sada, u jeku sezone, teško i naći.
„Trenutno vodeće turističke agencije nude ture u Hakasiju, na Altaj, u Kareliju, kao i putovanja u Sankt Peterburg zajedno sa Karelijom. To su veoma popularne i tražene destinacije. Do Karelije ljudi stižu i preko Petrozavodska i preko Peterburga, pa odatle autobusom. Jezero Bajkal je takođe popularno. Nažalost, problem je što nema mogućnosti da se svi smeste, jer nema dovoljno smeštajnih kapaciteta“, kaže za Sputnjik Sergej Golov, predsednik Saveza turističkih agencija Rusije.
Turistička industrija – kako u Rusiji, tako i u celom svetu – najviše je stradala tokom pandemije virusa korona i pretpela je ogromne gubitke, ali ruski predsednik Vladimir Putin činjenicu da su granice zatvorene vidi kao šansu za razvoj unutrašnjeg turizma. On smatra da se u ovoj oblasti, pre svega, treba pozabaviti infrastrukturom i podrškom poslovnih inicijativa, kao i „rastućim“ novim kompanijama.
„Stradale su praktično sve sfere povezane sa turizmom – hotelijeri, turističke agencije, turistički operateri, ugostiteljski objekti. Vrlo je teško izračunati gubitke. Ali danas je od velikog značaja podrška države koje se daje, pa mnogi pokušavaju da dobiju odgovarajuće subvencije od države. Svima je bilo teško tokom pandemije, ali sada se sve vraća u normalu. Istovremeno, za turističku industriju je vrlo važno i da ponovo ožive turistička putovanja u inostranstvo tj. spoljni turizam“, kaže Golov.
Savez turističkih agencija Rusije saopštio je da su početne cene za aranžmane do popularnih ruskih destinacija iz Moskve prvih dana jula bile 30 odsto jeftinije u odnosu na pretprošlu godinu ili su u rangu prošlogodišnjih.
Na primer, sedmodnevni aranžman u Sočiju za dve osobe sa letom iz Moskve od 14. do 18. jula se može naći i po ceni od 28. 900 rubalja (oko 356 evra), što je skoro 30 odsto manje nego pretprošle godine. To se, između ostalog, može objasniti znatno povećanom konkurencijom između avio-prevoznika u tom pravcu i, shodno tome, smanjenjem cena za avionske karte. Minimalna cena sličnih tura na Krim je 10 odsto niža nego u julu pre dve godine i iznosi 28.900 rubalja.
U poređenju sa istim periodom 2019. godine, minimalne cene sedmodnevnih aranžmana na Krimu, u Anapi i Sočiju ostale su praktično na istom nivou. Međutim, kako se sezona razvija ove godine, početne cene letovanja na jugu Rusije postepeno rastu, ali to je prirodno sezonsko povećanje, što je takođe bilo tipično za ruska letovališta i u prethodnim godinama.
Bajkal takođe raduje niskim cenama avio-karata. Putovanje na ovu destinaciju, koja je često (ne)dostižan san mnogih, sada je pristupačnije, pa ove godine Rusi imaju retku priliku da posete istočni biser zemlje po takvim cenama.
Trenutno ima ponuda za sedmodnevno putovanje na Bajkal za dve osobe sa letom iz Moskve i boravkom u hotelu sa dve zvezdice (bez hrane) po ceni od 53.300 rubalja, što je oko 656 evra. Slična ponuda aranžmana za dve osobe ima i za Altaj i to po ceni od 32.400 rubalja (399 evra), kao i za Kalinjingrad 23.021 rublja (283 evra).
„Sreća u nesreći je što je domaće tržište dobilo ogromnu podršku države, pa su i sami turistički operatori preispitali mnoge pravce i počeli da razvijaju domaći turizam. Mislim da unutrašnji i spoljni turizam treba razvijati paralelno. Naše domaće tržište može da izdrži konkurenciju povezanu sa spoljnim turizmom. Druga stvar je što bi trebalo pokrenuti i izgradnju smeštajnih objekata i infrastrukture u Rusiji... Moramo razvijati ekološki turizam, gastro turizam i manifestacijski turizam, koji je zbog pandemije virusa korona praktično zamro, a inače je uvek povezan sa velikim brojem ljudi“, kaže Golov.