On je u razgovoru za RIA Novosti govorio o budućnosti kompanija „MiG“ i „Suhoj.
Vi ste sada na tri pozicije. Da li će tako biti i dalje ili postoje drugi planovi?
— Trenutno povećavamo tempo centralizacije uprave diviziona vojne avijacije. U okviru ovog procesa, počev od juna 2020. godine, funkcije jedinog izvršnog organa korporacije „MiG“ su predate kompaniji Suhoj“. Divizionom se upravlja iz jednog centra.
Nova struktura će objediniti konstruktorski i proizvodni potencijal dva preduzeća i biće odgovorna za razvoj, proizvodnju i održavanje čitave linije sadašnjih i budućih borbenih aviona Ujedinjene avio-proizvodne korporacije. Naredni planovi su da se završi formiranje strukture i strategije razvoja diviziona vojne avijacije Ujedinjene avio-proizvodne korporacije do 2035. godine.
Koji je glavni cilj objedinjavanja dvaju konstruktorskih biroa?
— Ne planiramo spajanje konstruktorskih biroa. Inženjerske škole „MiG-a“ i „Suhoja“ nastavljaju da se razvijaju u okviru svog konstruktorskog biroa. Naravno, sinergija koju ćemo dobiti zbližavanjem dve kompanije doprineće razvoju konstruktorskog potencijala diviziona: zajednički razvoj, prenos tehnologija i drugi procesi planirani se u okviru strategije koja se formira. Ipak, želim još jednom napomenuti da će svaka konstruktorska škola zadržati svoju originalnost i jedinstvenost, što će se videti u novim projektima lakih i teških avijacionih sistema.
Koji su Viši lični ciljevi, kao čoveka koji je na čelu takva dva avijaciona giganta?
— I „MiG“ i „Suhoj“ su najjača vazduhoplovna preduzeća ne samo u Rusiji, već i globalno gledano, a predamnom je zadatak njihovog očuvanja i daljeg razvoja.
Postojanje bilo koje visokotehnološke kompanije, a to su, bez sumnje, „MiG“ i „Suhoj“, nemoguće je bez bliske saradnje sa stručnjacima u oblasti razvoja radio-elektronike, energetskih komponenti aviona, sistema i agregata, isto kao što unapređenje vazduhoplovne tehnologije uzrokuje razvoj srodnih industrijskih oblasti.
Danas su skoro sve navedene organizacije deo državne korporacije „Rosteh“, što znači da je moj najvažniji cilj osigurati koordinirani, timski razvoj diviziona vojnog vazduhoplovstva u skladu sa prioritetima, ciljevima i zadacima vazduhoplovnog klastera Državne korporacije.
Da li će se zadržati brendovi „Suhoj“ i „MiG“ ili je takođe planirano da se pređe na jedan naziv, kao u građanskom segmentu?
— Brendovi aviona MiG i Su su poznati i široko rasprostranjeni u svetu, naši avioni se koriste u više od 60 zemalja u svetu. Stoga će, naravno, ovi avioni nastaviti da slave rusko vazduhoplovstvo pod svojim imenima. Nema planova za stvaranje novih brendova, uvereni smo da to nije neophodno.
Kakve perspektive imaju zaposleni u ovim konstruktorskim biroima? Koliko će optimizacija biti osetljiva? Koliki procenat zaposlenih se planira otpustiti?
— Ne planiramo globalne promene u broju zaposlenih na proizvodnim mestima. Sprovešćemo analizu kompetencija, i ukoliko bude prikladno ograničiti neke procese na određenom mestu sa tačke gledišta proizvodne, ekonomske i logističke potrebe, sigurno ćemo razmotriti takve mogućnosti. Naravno, moramo da objedinimo dvostruke upravljačke funkcije kompanija i izgradimo jasnu vertikalnu strukturu, zaista smo isplanirali ozbiljnu optimizaciju ovog dela osoblja. Što setiče konstruktorskih biroa, ovde imamo jasan stav: neće biti otpuštanja inženjera i konstruktora.
Kada planirate da u potpunosti završite proces objedinjavanja?
— Još se ne govori o spajanju kompanija. Planiramo da do kraja ove godine završimo formiranje diviziona vojne avijacije Ujedinjene avio-proizvodne korporacije.
Šta će se dogoditi sa teritorijom na kojoj se sada nalazi korporativni centar i sedište „MiG-a“? Uostalom, jedan deo se više ne koristi, kao na primer, deo fabrike „Iljušin“ na Lenjingradskom auto-putu.
— Danas korporacija „MiG“ obuhvata tri savremene proizvodne platforme, koje se nalaze u Luhovicima, Nižnjem Novgorodu i Kaljazinu, i koje poseduju sve neophodne resurse za proizvodnju savremene i napredne vazduhoplovne opreme. U Moskvi smo uradili veliki posao kako bismo prebacili neke ključne zaposlene na druge lokacije u skladu sa njihovim kompetencijama, kao i da bismo obučili i motivisali osoblje. Danas su svi procesi proizvodnog lanca za stvaranje i održavanje životnog ciklusa vazduhoplovnih kompleksa u potpunosti preraspodeljeni na druge lokacije.
Da li će biti formirano za sebno pravno lice po uzoru na građanski divizion? Kako će se zvati? Gde će biti smešteno sedište diviziona vojne avijacije?
— Sedište će biti na teritoriji kompanije „Suhoj“ u Moskvi.
Da li će na avionima „Suhoj“ bitiuvedena novi proizvodni sistem, kao na „MiG-u“? Da li će „fabrike procesa“ (platforme za praktičnuobuku) biti zastupljene i u „Suhoju“?
– Da, ova inovacija se pokazala dobro, i već danas omogućava „MiG-u“ da uštedi nekoliko desetina miliona godišnje. Pored toga, prema broju i kvalitetu predloga za unapređivanje, vidimo da se kod zaposlenih povećala svest i želja da svoje radno mesto učine pogodnijim, a procese efikasnijim. Takođe je obavljen rad na uvođenju proizvodnog sistema i, naravno, mi ćemo kombinovati najbolje prakse dve kompanije za dalji razvoj naših proizvodnih platformi.
Da li će objedinjavanje uticati na sektore koji su odgovorni za održavanje nakon prodaje i vojno-tehničku saradnju?
– Proizvodi kompanija „MiG“ i „Suhoj“ su široko zastupljeni u inostranstvu. Izvoz vojne opreme je već konsolidovan. Ja se bavim time u Ujedinjenoj avio-proizvodnoj korporaciji kao zamenik generalnog direktora za vojno-tehničku saradnju, zajedno sa „Rosoboroneksportom“. I želim da istaknem da je efikasnost takvog sistema upravljanja prodajama potvrđena velikim značajem zaključenih dogovora. Konkretno, dostizanju ovih pokazatelja doprinosi novi sistem posrednog softvera, koji danas promovišemo u inostranstvu. U isto vreme, u divizionu vojne avijacije biće formirana jedinstvena služba materijalno-tehničke podrške na osnovu postojećih jedinica.
Da li će se sistem održavanja nakon prodaje menjati u kompaniji „Suhoj“ po uzoru na „MiG“?
– Sveobuhvatni kompleks servisnog održavanja po sistemu PBL (performancebasedlogistics) naišao je na pozitivne reakcije naših partnera u inostranstvu. Podsećam vas da je njegova suština u tome da mi garantujemo određeni procenat ispravnosti avio-parka uzimajući u obzir let. Stoga smo u Ujedinjenoj avio-proizvodnoj korporaciji odlučili da se potpuno prebacimo sa klasičnog sistema isporuke pojedinačnih blokova po zahtevu, na sveobuhvatni paket usluga unutar čitavog bloka vojno-tehničke saradnje.
Postoji mišljenje da „MiG“ po efektivnosti i mogućnostima, zaostaje od „Suhoja“. Da li je tako? A ako nije, recite nam prednosti dvaju konstruktorskih biroa u trenutnoj fazi?
— „MiG“ i „Suhoj“ su operativno-taktički vazduhoplovni sistemi koji se međusobno dopunjavaju. Svetska praksa u upotrebi vojne avijacione tehnike govori da najveću efektivnost, i sa borbene i sa ekonomske tačke gledišta, imaju pomešane grupe lakih i teških avijacionih kompleksa. Avioni Su-35 i Su-57 su najsavremeniji teški višenamenski lovci. Imaju veliki domet i borbeno opterećenje, što u kombinaciji sa visoko-tehnološkom opremom koja je na njima postavljena, čini ove avione praktično savršenim oružjem u borbi sa bilo kojim neprijateljem koji danas postoji. Sa druge strane, modernizovani avioni MiG-29 i najnoviji vazduhoplovni kompleks MiG-35 su takođeo premljeni visokoefikasnim sistemima i naoružanjem, što im daje prednost u lokalnim borbenim operacijama. Takođe ne treba zaboraviti da je jedan od najvažnijih faktora u bilo kojem ratu – ekonomija. Upotreba lakih lovaca u kombinaciji sa teškim omogućava vojsci da značajno smanji troškove korišćenja avio-parka. Posebno bih hteo da izdvojim jedinstveni avion koji je razvio konstruktorski biro „Mikojana“: lovac-presretač MiG-31. Ovaj avion nema pandan u svetu.
Kako će se rešavati pitanje konkurencije između konstruktorskih biroa?
— Naši konkurenti su američki i evropski proizvođači aviona. A da bismo održali samouvereno liderstvo u ovoj oblasti, moramo da konsolidujemo najbolje kompetencije koje danas postoje u kompanijama „MiG“ i „Suhoj“, i da konstruišemo nove avione šeste generacije. Objedinjavanje potencijala u okviru zajedničkih zadataka i ciljeva je ogromna prilika da se napravi veliki iskorak. Strane kompanije više nemaju takve mogućnosti.
Da li će šestu generaciju lovaca konstruisati „MiG“ i „Suhoj“ zajedno?
— Da, to će biti razvoj diviziona vojne avijacije Ujedinjene avio-proizvodne korporacije.