Petar Sretenović (27), turistički radnik koji je u toj branši već osam godina, živi i radi u Beogradu – još narednih mesec dana. Onda će se vratiti u rodni Čačak, gde će početi da se bavi drugom delatnošću, jer mu se plata toliko smanjila da u prestonici više ne može da živi baveći se turizmom.
Hoće li turizam preživeti?
Svih osam godina on je radio u jednoj turističkoj agenciji, u kojoj je prošao kroz sve segmente turizma, od organizovanja do vođenja putovanja. Njegov prvobitni plan bio je da nastavi da se time bavi, a onda se umešala korona.
Kako kaže, mislili su da virus neće potrajati i ovoliko paralisati sve segmente od kojih turizam zavisi, ali to se ipak dogodilo, zbog čega su agencije imale velike rashode, a neke su se čak i privremeno zatvorile. Mnogima su smanjene plate, a ima i onih koji su dobili otkaze.
„Ja isto idem iz turističke agencije. To je, na neki način, bilo sporazumno, jer više ne postoji stvar ka kojoj bismo trenutno mogli da težimo. Vidimo da se ova situacija menja, sve je odlaganje problema, odnosno, svaki mesec je neizvestan“, ističe Sretenović i dodaje da prihod trenutno ostvaruju samo one agencije koje su počele da organizuju ture po Srbiji.
Petar napominje da u turizmu trenutno ništa nije sigurno i da će tako biti narednih nekoliko meseci.
„Niko ne može da garantuje. Evo, ja sam bukirao letovanje u Hrvatskoj ove godine. Srećom, poznajem ljude koji izdaju taj smeštaj i bave se turizmom tamo. Rekli su mi da će mi izaći u susret, otkazaće buking bez ikakvih penala, ako ne budem mogao da uđem u Hrvatsku“, svedoči Sretenović i savetuje da se još malo sačeka sa odlukama o putovanju van Srbije.
On je istakao da su putnici zaštićeni, jer agencije vraćaju novac ili izdaju vaučere u slučaju otkazivanja putovanja. S druge strane, agencije moraju da isplate dogovorene troškove poslovnim partnerima iz zemalja u kojima problemi sa turizmom nisu veliki.
Obim posla drastično manji
Kako su nam iz „Argus tursa“ rekli, iako je obim posla drastično smanjen u odnosu na prošlu godinu, kod njih nije otpušten nijedan radnik, a dalje odluke i celokupno poslovanje zavisiće od budućih okolnosti.
Andrej Todorović iz „Kontikija“ predočio nam je sličnu situaciju i u toj agenciji – za sada nije bilo otkaza, a zaposleno je više od sto ljudi, iako se obim posla smanjio za bar 50 odsto. Njegove prognoze za naredni period su optimistične:
„Posle ove sezone predstoji nam i jesenja, druga putovanja kao što su posete evropskim gradovima i metropolama, a nakon toga ide sezona skijanja. Zaposleni u turizmu sigurno će i dalje imati svoj posao. U ovom trenutku je mali zastoj, ali tako je u svim industrijama“, smatra Todorović.
On je podvukao da je ovo jedna od najtežih godina za turizam, ali je i ukazao na to da su neke destinacije, poput Grčke, otvorile svoja vrata i da su avio-kompanije organizovale prve letove.
Prvi let za Grčku 1. jula
„Prvi čarter let iz Srbije treba da poleti prvog jula ka grčkom ostrvu Skijatos. Na taj način ćemo pokušati da ’zavrtimo točak‘ kako bi ljudi krenuli i nastavili da putuju kao što su i ranije“, istakao je Todorović i im je let za Skijatos potvrdila „Er Srbija“, kao i da su im hotelijeri iz Grčke s kojima posluju takođe potvrdili da će biti otvoreni i spremni za turiste.
U nekim medijima pojavila se informacija da će čarter letovi biti odloženi za 15. jul, a kako Sputnjik saznaje iz JUTA-e, to nije tačno, već će leteti po sledećem planu – Skijatos: 1.7, Krit: 4.7, Turska: 5.7, 7.7, 9.7, Rodos: 8.7, Krf, Kefalonija i Preveza: 14.7, Majorka: 15.7, Hurgada: 16.7.
Iako za sada sve teče po planu, Todorović se obazrivo osvrnuo na mogućnost pooštravanja mera i zatvaranja granica i naglasio da će blagovremeno da obaveste svoje putnike ako do promena dođe.
Iz „Argus tursa“ su nam rekli da još uvek nisu doneli odluku o tome da li će leteti ka destinacijama koje nude, jer smatraju da tržište još uvek nije stabilno.
Podsetimo da se autobuski prevoz uveliko odvija preko bugarske granice, a vlada Severne Makedonije donela je odluku da od petka, 26. juna budu otvoreni svi granični prelazi za nesmetan protok putnika i vozila.
Pročitajte još: