Kao i nabavka tri veća helikoptera „Bel 412EP/EPI“ 2018. godine biće finansirana kreditom kanadske komercijalne korporacije „CCC“. Crna Gora se već obavezala za 30 miliona evra sa ranijim ugovorom za jedan polovni „Bel 412EP“ i dva nova „Bela 412EPI“, prenosi portal „Balkansec“.
Prema ugovoru prvi primerak modela 505 biće primljen već u julu ove godine, a drugi početkom 2021. godine.
U Vojsci Crne Gore novi helikopteri zameniće „Gazele“ na zadacima obuke, transporta lakih tereta i izviđanja i osmatranja. Unutrašnji prostor „Bela 505“ uređen je za pilota i do četiri putnika. Masa korisnog tereta je 680 kg. Kada se poredi sa Gazelom radi se o letelicama identične klase i približno iste mase.
Prazan „Bel 505“ ima masu od 989 kg, a „Gazela“ 975 kg, a za obe letelice maksimalna masa u poletanju je oko 2.000 kg. Razlika u snazi motora je na štetu „Bela 505“ koji ima 377 kW, a Gazele su izrađene u dve varijante „SA 341H“ sa motorom od 440 kW i „SA 342L“ sa 631 kW.
„Gazela“ je projektovana namenski za vojne potrebe i proizvodila se od 1971. do 1991. godine (poslednji primerci su izašli iz Sokola u Mostaru), a „Bel 505“ se koristi od 2017. godine.
Prilagođen za ekonomičnu i dugotrajnu službu kod civilnih korisnika i Vojska Crne Gore je prva oružana sila na svetu koja će nabaviti „Bel 505“.
Planom modernizacije predviđeno je da se nabave četiri komada i posle prijema prva dva iduće godine biće potpisan novi ugovor za još dva primerka.
Sada Vojska Crne Gore ima dva „Bela 412EPI“ i jedan „Bel 412EP“, jedan dvomotorni avion „Cesna 421C“ i „Gazele“. Na papiru radi se o 13 komada, ali jedna je oštećena u udesu jula prošle godine za koji Ministarstvo odbrane tvrdi da nije prouzrokovao štete preko cene koja bi bila rentabilna za popravku.
Obzirom da „Gazela“ nema perspektivu sedam komada su već proglašene za suvišnu tehniku i od pretprošle godine su na listi za prodaju. Takođe na listi za prodaju su četiri mlazna školsko-borbena aviona „Galeb-4“ koje ne lete već desetak godina i dva školska aviona „Utva-75“.
Prema crnogorskim propisima ministarstva ne mogu da usmere direktno na svoje potrebe prihode koje ostvare prodajom viškova, ali resor odbrane je izuzetak i dozvoljava se namenska potrošnja za modernizaciju Vojske Crne Gore.
Problem je nedostatak interesa tržišta za ponuđenu robu ili možda visoka cena. Na primer „Galebovi-4“ ponuđeni su za oko jedan milion evra po komadu i još uvek su na aerodromu u Podgorici.
Nabavka „Belova“ finansira se preko kompanije „CCC“ koji je kanadski državni poduhvat za podršku uvozu kanadskih proizvoda kroz međudržavne ugovore.
Firma „Bel Tekstron“ je američko-kanadska i ima linije za montažu letelica u SAD u Fort Vortu i Amarilu u Tekasasu i Mirabelu u Kanadi.