Turski naučnici došli do dokaza koji bi mogli da promene čitavu naučnu istoriju

CC0 / Unsplash / Kiša meteora
Kiša meteora - Sputnik Srbija
Tim turskih naučnika objavio je dokaze o prvoj zabeleženoj smrti od pada meteorita. S obzirom na to da poslednjih godina niko nije nastradao na taj način, to otkriće bi moglo da promeni čitavu naučnu istoriju.

Tim naučnika je pretprošle srede u časopisu „Meteoritik end planetari sajens“ objavio dokaze o prvoj zabeleženoj smrti nekog čoveka usled pada meteorita.

Naime, grupa turskih istraživača do tog otkrića je došla nakon višegodišnjeg pretraživanja državnih arhiva, prilikom čega su došli do saznanja da verovatnoća da meteorit ubije čoveka više nije mrtvo slovo na papiru.

Takav slučaj dogodio se upravo 22. avgusta 1888. godine u Osmanskom Carstvu, i to na području grada Sulejmanija koji danas teritorijalno pripada Iraku. Tom prilikom jedna je osoba poginula, a druga je teško ranjena, prenosi Večernji.hr pisanje „En-bi-si njuza“.

Ovi zapisi imaju dodatnu težinu budući da su do sada dugo postojale neutemeljene priče i narodne legende o ljudima koji su stradali jer su pogođeni meteoritom. Međutim, sada su stigli konkretni dokazi za takve tvrdnje.

„Razlog zbog kojeg se do 2020. čekalo na ovakve dokaze možda leži u tome što nije bilo ikakvog rukopisa ili pismenog dokaza na engleskom jeziku, a što je dodatno umanjilo interes za istraživanje ovog područja“, stoji u studiji koji su objavili naučnici iz Sveučilišta u Istanbulu.

Međutim, samo treba temeljno istraživati arhive i iščitavati, a za to, tvrdi autor studije, nije potreba baš prevelika pamet.

„Gotovo svaki važan događaj u životu naroda, države pa čak i čoveka kao individualca je na neki način zabeležen negde. O svemu postoje zapisi. Bilo da je reč o epidemijama, elementarnim nepogodama, vladinim odlukama...“, kaže Ozan Unsalan, vanredni profesor na Katedri za fiziku tog sveučilišta.

U istorijskim turskim arhivima pronađeni su i izveštaji lokalnih vlasti nakon što je ovaj meteorit udario u zemlju. U njemu je tako navedeno kako je jedan čovek na mestu ostao mrtav dok je drugi teško povređen zbog čega je kasnije ostao paralizovan. Istraživački tim ukupno je pronašao tri pisma ispisana na turskom jeziku, a sam događaj prijavljen je sultanu Abdulu Hamidu II.

Prema istom izveštaju, taj meteorit je bio samo jedan od mnogih koji su u roku od 10 minuta pogodili tadašnje Carstvo, a spominju se i svedočanstva ljudi iz okolnih mesta koji su organima reda kazivali kako su videli veliku vatrenu kuglu koja para nebo. Tim turskih naučnika i istraživača još uvek radi na ovom slučaju. Oni pokušavaju da pronađu potencijalni sultanov odgovor kako bi saznali više detalja.

„Ako to nađemo, a trebalo bi, onda ćemo klasifikovati vrstu uzorka prema naučnim kriterijumima“, dodao je Unsalan.

U poslednje vreme bilo je mnogo padova meteorita. Iako su neki su bili i opasni po život, niko nikada nije stradao. Zbog toga, nove informacije iz Turske mogu da promene čitavu naučnu istoriju.