Prioriteti u oblasti plaćanja treba da budu brzina, bezbednost, privatnost i kontrola troškova, a to je sve moguće preko vajbera, poručio je na „Kopaonik biznis forumu“ direktor prodaje za Centralno-istočnu Evropu u kompaniji Rakuten- Vajber, Konstantin Kostadinov. Između ostalih, takvu uslugu već koriste u našem komšiluku u Rumuniji i Mađarskoj.
Vajber bankarstvo - idealno za "ovisnike"
Šta takva usluga podrazumeva?
„To se, pre svega, odnosi na platni promet i to je jedno oplemenjivanje, dodatna konfiguracija u platnom prometu koja predstavlja unapređenje elektronskog plaćanja. Korisnicima koji su postali ovisnici od mobilnih telefona biće pružen dodatni konfor da u svakom trenutku mogu da obave svoju obavezu plaćanja preko mobilnog telefona“, kaže za Sputnjik profesor bankarstva na Beogradskoj bankarskoj akademiji Branko Živanović.
On pretpostavlja da će aplikacija biti vrlo jednostavna i pristupačna, a ta usluga će, kako napominje, pretpostavljati ustupanje dela provizije banke novoj instituciji u platnom prometu koja bude organizovala, odnosno kreirala tu vajber aplikaciju.

Značajno smanjenje troškova
To, dodaje on, nikako neće značiti sklanjanje banke iz celokupne arhitekture platnog prometa, već će to biti neki vid partnerstva, u kome je budućnost bankarskog sektora.
„Faktički, to je logično kretanje bankarstva koje gleda da automatizacijom, odnosno digitalizacijom svojih delatnosti, pre svega u dva segmenta – platnom prometu i ritejlu, odnosno bankarstvu na malo, pojeftini svoju uslugu, odnosno da ozbiljno kreše troškove u dugom roku“, nema Živanović dilemu.
On objašnjava da su za banke najveći troškovi upravo troškovi filijala, poslovnog prostora, infrastrukture i bruto plate zaposlenih.
„Troškovi novih digitalnih konfiguracija u platnom prometu, čak i u dodeli manjih kredita, posebno stanovništvu, skupi su samo na početku dok se ta tehnologija ne obezbedi. Posle oni po jedinici proizvoda dramatično padaju, dok su u konzervativnom bankarstvu troškovi filijala i radne snage određeno vreme konstantni i mogu samo da rastu“, ukazuje sagovornik Sputnjika.
Otuda i taj pravac kojim se bankarstvo kreće. Zato će u narednih nekoliko godina banke u svetu podeliti skoro 76.000 otkaza, što ne ukazuje na slabost tog sektora nego na njihovo prilagođavanje promenama u finansijskom svetu koje diktiraju nove tehnologije gde su softveri postali traženiji od bankara.
Uz to, dodatno pojednostavljivanje posla donosi i određeni konfor korisnicima usluga, koji putem smart telefona mogu da obavljaju platni promet i kontrolišu određena plaćanja, posebno ona lična kakva su komunalije i razne naknade.
Bez spektakularnih promena
U pitanju je, kako zaključuje Živanović, obostrana korist. Biće tu i dosta marketinga, biće i borbe finansijskih institucija oko toga ko će tu uslugu da zanovi, ko će to lepše prikazati i gde će to biti pristupačnije, kome će se obraćati sa novom ponudom, odnosno koja je to ciljna grupa koja će to najpre da prihvati.
„Neće biti nikakvih spektakularnih promena u bankarstvu. Doći će samo do unapređenja usluge u platnom prometu, ona će se obavljati brže i konfornije, a deo naknade će se prepustiti onome ko bude kreirao aplikaciju, odnosno ko u lancu sa bankama i platnim institucijama bude novi igrač u platnom prometu“, ističe profesor bankarstva.
Perspektiva je u tome, smatra on, ne samo zbog toga što se na taj način pojednostavljuje platni promet nego se u bankama smanjuju troškove i to dramatično na duži rok.
Sve to i kod nas može da zaživi u vrlo kratkom roku, samo neko treba da pokaže inicijativu i da to bude propraćeno odgovarajućom regulativom.
Ideja o uvođenju plaćanja vajberom stigla je samo nekoliko dana pošto je guvernerka Narodne banke Srbije, Jorgovanka Tabković, u jednom trgovinskom lancu promovisala plaćanje mobilnim telefonom pomoću posebnog koda.
Ona je tada ocenila da će novi način plaćanja olakšati život građanima i plaćanje učiniti jednostavnijim, efikasnijim i najbezbezbednijim, ističući da takvu vrstu plaćanja imaju još samo Švedska i Kina.
Tabaković je objasnila da svaka banka u Srbiji koja ima e-benking može da omogući uslugu plaćanja mobilnim telefonom QR kodom, čiji je nosilac NBS.
S obzirom na spremnost centralne banke da ide u susret uticaju tehnologije na bankarstvo za očekivati je da nećemo dugo čekati ni na plaćanje pomoću vajbera.