Trivan ističe da to ne znači da će građanima biti zabranjeno da koriste stare automobile koje već poseduju, ali će ti automobili morati da prođu strožu kontrolu emisije izduvnih gasova od 1. jula 2021. godine, objavio je Tanjug.
Eliminacioni faktor na tehničkom pregledu neće biti emisiona klasa motora, objašnjava ministar, već šta vozilo ispušta iz auspuha, što znači da će i stariji automobili moći da prođu kontrolu ukoliko su dobro održavani ili ako su u njih ugrađeni odgovarajući filteri ili katalizator.
Na konstataciju da će vozači, ipak, teško moći sa svojim vozilima da prođu tehnički pregled i registruju vozila sa motorima emisione klase „evro 1“ ili „2“, Trivan kaže da je to pitanje za MUP, ali i da će, zbog čistijeg vazduha, svako morati da plati "cenu" vožnje starog automobila, odnosno da uloži u njegovu ispravnost.
Ministar upozorava da i noviji automobili možda neće moći da prođu tehnički pregled zbog emisije izduvnih gasova, ukoliko su neispravni.
Na pitanje kako će se tretirati stari automobili koji se voze na plin, s obzirom da manje zagađuju nego i motori sa „evro 5“ standardom, Trivan je rekao da se to još ne zna i da će o tome odlučivati MUP. Kaže da je ministarstvo koje vodi pokrenulo inicijativu za zabranu uvoza starih automobila i da su već imali sastanke sa ministarstvima koja su nadležna za to, kao i da zbog zakonske procedure i predstojećih izbora nije verovatno da zabrana bude uvedena pre 1. januara.
„Sve vreme neko podmeće tezu da ćemo mi zabraniti ljudima da koriste stare automobile. Prvo, mi ne možemo da zabranimo uvoz, već druga ministarstva, ali mi podstičemo da se to uradi i od toga nećemo odustati, jer je to apsolutno pitanje kvaliteta vazduha“, rekao je Trivan.
Drugo, navodi Trivan, važno je da građani znaju da će moći i dalje da voze automobile koje poseduju, uz uslov da su tehnički ispravni i da od 1. jula sledeće godine zadovolje kriterijume za izduvne gasove.
Inače, merenja tehničkih pregleda pokazuju da više od polovine vozila u Srbiji ili 1,2 miliona vozila emituje veću količinu gasova nego što je propisano.
Kod nas ima ukupno oko 2,25 miliona vozila, od kojih oko 655.000 imaju motore starije od „evro 3“ standarda.
U Srbiju je u 2019. uvezeno više od 150.000 polovnjaka i oko 33.000 novih automobila.
Pravilnikom o tehničkim pregledima koji je primenjuje od 5. jula 2018. predvideo je da odredba koja se odnosi na strožu kontrolu emisije izduvnih gasova počne da se primenjuje za tri godine