Oni se u savremenoj terminologiji nazivaju MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) vozila, piše portal „Balkanska bezbednosna mreža“.
Reč je o transportnom vozilu velikih dimenzija, čija balistička zaštita daje šanse posadi i ukrcanim vojnicima da prežive nailazak na minu ili dejstva iz zasede, uključujući ručne raketne bacače.
Domaći projekat po uzoru na svetska rešenja biće izrađen na šasiji standardnog vojnog terenskog vozila, a za te potrebe je izabran FAP 2228, formule 6x6 i nosivosti šest tona.
Taj kamion je takođe jedna od novina u naoružanju Vojske Srbije. Njegov razvoj je završen 2013. godine, kada je prototip predat na završne provere i dve godine kasnije potpisan je akt o usvajanju u naoružanje. Nulta serija je predata VS 2018. godine.
Portal navodi da je predviđeno da novo vozilo bude zaštićeno čeličnim pločama koje mogu da obezbede prevoz ukrcanog odeljenja, u skladu sa karakteristikama MRAP vozila.
„Ta skraćenica je postala oznaka posebne kategorije borbenih vozila nastalih u SAD 2007, kada su za potrebe snaga angažovanih u ratu protiv terorizma u Avganistanu i Iraku naručena efikasna rešenja koja je trebalo da povećaju šanse za preživljavanje vojnika u patrolama i zaštitu konvoja, baza i naselja… Na bazi terenskih vozila i komercijalnih kamiona projektovane su od SAD do Turske i Rusije desetine modela vozila MRAP“, dodaje se.
Portal podseća da se u Srbiji u kategoriju MRAP vozila može svrstati prvi model „Lazara 1“ iz 2008. godine, koji nije ušao u naoružanje, ali koji je poslužio kao osnova za aktuelni model koji polako stiže do jedinica VS.
„’Lazar 3‘ sada ulazi u naoružanje pešadijskih bataljona VS, ali za sada je izrađeno samo šest vozila 2016. koja su u 41. bataljonu i uskoro se očekuje sledećih šest vozila za 21. bataljon. Samo 12 vozila ekvivalent su jedne čete, a VS ima osam pešadijskih bataljona sa po tri čete. Čak i ako se preoružanje predviđa samo za prioritetne jedinice razmeštene na jugu Srbije, dinamika proizvodnje ’Lazara 3‘ veoma je niska“, ocenjuje se u tekstu „Balkanske bezbednosne mreže“.
Dodaje se da su upravo vreme potrebno za izradu i cena možda neki od razloga zbog kojih se razvoj domaćeg borbenog vozila sada vraća nazad na MRAP, koji može za manje para da se proizvede u većoj količini u saradnji klastera koji čine FAP, proizvođač šasije FAP 2228 i finalista i „Zastava-Tervo“ zadužena za izradu balističkih ploča.