Ruski naučnici prave lek za mentalnu zaostalost

© Sputnik / Grigoriй Sыsoev / Uđi u bazu fotografijaLaborant u Nacionalnoj antidoping laboratoriji u Moskvi
Laborant u Nacionalnoj antidoping laboratoriji u Moskvi - Sputnik Srbija
Ruski naučnici sa Baltičkog federalnog univerziteta „Imanuel Kant“ i Kemerovskog državnog univerziteta razradili su kapsulu za ferment, neophodan za lečenje jedne vrste mentalne zaostalosti.

Reč je o bolesti fenilketonurija, naslednom genetskom poremećaju do kog odlazi usled nedostatka enzima odgovornog za metabolizam aminokiseline fenilalanin, koja se unosi u organizam kroz proteinsku ishranu. Novina koju su napravili naučnici pomoći će u izradi leka za ovu opasnu naslednu bolest. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu „Helion“.

Visoki nivo fenilalanina može prouzrokovati oštećenje centralnog nervnog sistema. Ako se od ranog detinjstva kod deteta sa takvom patologijom ne koristi stroga dijeta, onda ova oštećenja dovode do ozbiljnih problema u razvoju mozga. Povećanje nivoa fenilalanina u krvi odraslog čoveka takođe može smanjiti nivo mentalnih sposobnosti i brzinu reakcije. U svetu se mentalna retardacija i zaostalost prosečno javljaju kod jednog od 10.000 ljudi, a u Rusiji kod jednog od sedam hiljada.

© Foto : PixabeyUkoliko se kod deteta sa ovakvim genetskim poremećajem ne koristi stroga dijeta mođe doći do ozbiljnih problema u razvoju mozga
Ruski naučnici prave lek za mentalnu zaostalost - Sputnik Srbija
„Naučnici traže nove načine lečenja naslednih bolesti. Jedna od takvih bolesti je fenilketonurija, tokom koje je u organizmu poremećen metabolizam nezamenjive aminokiseline — fenilalanina. Kao rezultat toga u krvi se sakupljaju toksične supstance“, navela je Olga Babič, direktora Instituta živih sistema na Baltičkom federalnom univerzitetu „Imanuel Kant“.

„Najčešće se sreće klasična fenilketonurija, za koju je trenutno stroga dijeta jedini efikasan metod lečenja“, dodaje ona.

Prema istraživačima, tokom poslednjih decenija pojavile su se alternativne metode lečenja pacijenata sa mentalnom retardacijom, naročito enzimska terapija — lečenje enzimima. Međutim, u Rusiji se ove metode ne koriste zbog nedostatka razvijenih i pristupačnih tehnologija.

Najperspektivnija je upotreba određenog enzima L-fenilalanina u lečenju, koji razgrađuje fenilalanin do neškodljivih proizvoda. Međutim, terapijska upotreba ovog enzima je ograničena zbog toga što je nestabilan u organizmu. Stoga su naučnici bili suočeni sa zadatkom da razviju stabilnu kapsulu za ovaj enzim.

Autori su razradili sadržaj kapsule za pomenuti enzim na osnovu polisaharida. Takođe su istražili i kako utiču razne temperature čuvanja enzima u obliku kapsule na njegovu aktivnost.

Utvrđeno je da je za svaki predloženi sadržaj kapsule najbolja temperatura za čuvanje leka 25 stepeni Celzijusa. U hladnim (4 stepena) ili toplim (30 stepeni) uslovima nakon šest meseci aktivnost enzima se značajno smanjila.

„U budućnosti će se ove kapsule koristiti kao zamenska terapija za lečenje mentalne retardacije i zaostalosti“, istakla je Olga Babič.