Goran Vesić: 43 mere protiv zagađenja vazduha u Beogradu

© SputnikGoran Vesić, zamenik gradonačelnika Beograda
Goran Vesić, zamenik gradonačelnika Beograda - Sputnik Srbija
Pratite nasTelegramOdyssey
Grad Beograd preduzima u narednih pet godina 43 konkretne mere protiv zagađenja vazduha. Naše mere su podeljene u sedam oblasti i to: saobraćaj, energetska infrastruktura, zeleni grad, industrija u posebnim zonama, komunalna higijena i bolji monitoring i obaveštavanje građana, izjavio je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

Grad Beograd će sam, sa Republikom Srbijom ili sa drugim partnerima, u ove mere i projekte uložiti oko 6,5 milijardi evra, rekao je Vesić u intervjuu za „Kurir“.

Prvi set mera tiče se saobraćaja. Beograd više neće kupiti nijedno dizel-vozilo, već samo vozila na komprimovani prirodni gas (CNG), kao i elektrovozila.

„U ovoj godini smo planirali da kupimo nove dizel-autobuse i trolejbuse, ali posle događaja od prošle nedelje doneli smo odluku da za te pare kupimo najmanje 200 autobusa na gas, od kojih će 150 biti zglobni i za to smo izdvojili 53 miliona evra. Naredne četiri godine kupovaćemo po 80 novih CNG autobusa, što će koštati 85 miliona evra. Za pet godina imaćemo najmanje 520 CNG autobusa na gas, a za sedam godina Beograd neće imati nijedan dizel-autobus. Za pet godina kupujemo novih 40 trolejbusa sa baterijama koje omogućavaju autonomiju bez mreže do 12 kilometara, za šta ćemo izdvojiti 25 miliona evra, a biće kupljeno i 100 novih tramvaja, vrednosti oko 200 miliona evra“, rekao je Vesić.

On napominje da počinje izgradnja prve dve linije metroa, dužine 42 kilometra, čija je procenjena vrednost 3,86 milijardi evra.

„Izgradnja ovih linija će trajati 7-8 godina, a kada bude završena, saobraćaj na ulicama biće smanjen za oko 30 odsto. Do 2021. godine završava se remont pruge kroz Beograd, pa će BG voz voziti u starom ritmu. Ove godine smo produžili linije BG voza do Mladenovca i Lazarevca, a u narednih pet godina biće izgrađeno 186 km pruge, kojom ćemo povezati Surčin i Obrenovac, kao i Makiš i Karaburmu, a kupujemo i 31 kompoziciju. Raspisujemo tender za javni prevoz rekama, kojim ćemo povezati sva naselja od Obrenovca do Grocke i Zemuna, a koji će biti u sistemu javnog prevoza. Ovaj prevoz će dovesti do daljeg smanjenja broja autobusa na ulicama. Nastavićemo da postavljamo punjače za električna vozila, a u garažama će biti i 17 novih u gradu. Obezbedićemo besplatno parkiranje za električna vozila do kraja ove godine“, objašnjava Vesić.

Izgradnja dva nova tunela

Vesić kaže da počinje i gradnja dva nova tunela.

„Prvi je gradski koji počinje kod Ekonomskog fakulteta, a završava se skoro kod Pančevačkog mosta. Ovaj tunel će smanjiti broj automobila u centru grada za oko 14 odsto, kao i zagađenje. Drugi tunel se gradi ispod Topčiderskog brda, od Mosta na Adi do Autokomande. Završava se obilaznica oko Beograda, spajamo Jurija Gagarina i auto-put Miloš Veliki i gradimo unutrašnju obilaznicu od Mosta na Adi do novog mosta na Adi Huji. Gradimo oko 100 kilometara biciklističkih staza i 200 novih parking mesta za bicikle“, tvrdi Vesić.

Drugi set mera, kako Vesić napominje, odnosi se na energetiku.

„U Beogradu ima oko 300.000 individualnih ložišta. Beograd će narednih pet godina obezbediti podsticaje da ti ljudi budu priključeni na sistem centralnog grejanja ili na gas, jer će postojati obaveza priključenja tamo gde postoji mreža. Da bi se to dogodilo, izgradićemo 306 kilometara toplovodne mreže i oko 250 kilometara gasne mreže. Ove godine počinje izgradnja toplodalekovoda od TENT-a u Obrenovcu do Beograda, vrednosti 193 miliona evra, pa ćemo za grejanje koristiti toplu vodu, a ne gas čiju kupovinu smanjujemo za trećinu, kaže on.

Treći set mera, objašnjava Vesić, odnosi se na „zeleni Beograd“.

„Planiramo da zasadimo milion stabala ukupne vrednosti 26 miliona evra, što je gotovo jedna sadnica po stanovniku Beograda. U narednih pet godina uradićemo 50 kilometara ’zelenih zidova‘, kako na ulicama, između saobraćajnih traka gde smo već uradili tri kilometra, tako i na stambenim zgradama. Štitimo naše reke od zagađenja tako što gradimo fabriku za prečišćavanje otpadnih voda u Velikom Selu, u čiju prvu fazu ulažemo 271 milion evra, a u drugu oko 600 miliona evra“, kaže Vesić.

Četvrti set mera odnosi se na industriju. Pored industrijske zone „Barič“-Obrenovac i „Reva“-Palilula, u planu je formiranje više privrednih zona na teritoriji opštine Surčin, opštine Barajevo, kao i druge zone u zapadnom delu opštine Palilula, ističe Vesić.

Peti set mera je jačanje komunalne higijene. Kako kaže, prošle godine u ovo vreme Beograd je imao 25 cisterni za pranje ulica, a danas ih ima 50. Tokom ove godine kupuje još 16 cisterni.

Šesti set mera je komunikacija sa građanima.

„Kupićemo 25 novih mernih stanica za merenje zagađenja, a u okviru projekta ’pametan grad‘ na 245 lokacija biće instalirani merači zagađenja, pa će građani preko aplikacija u svakom trenutku znati kakvo je zagađenje u određenom delu grada. Obezbedićemo redovno obaveštavanje javnosti o stanju kvaliteta vazduha putem medija, aplikacija, internet prezentacija. Formiramo tim za praćenje i reagovanje u hitnim situacijama“, zaključuje Vesić.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala