Ruska „Kupola“, jedinstven svemirski sistem kroz koji ni muva ne može da proleti

© REUTERS / Mike Brown Lansiranje rakete SpejsIks Falkon 9 sa lansirne rampe u Kejp Kanaveralu na Floridi
Lansiranje rakete SpejsIks Falkon 9 sa lansirne rampe u Kejp Kanaveralu na Floridi - Sputnik Srbija
Rusija je zamenila grupu satelita za upozorenje na raketni napad „Oko 1“, koja je ispala iz stroja, novim, moćnim svemirskim sistemom „Kupola“, kroz koji ni muva ne može da proleti. Time su značajno povećane mogućnosti Rusije za garantovano otkrivanje lansiranja balističkih raketa protivnika.

Novi sistem „Kupola“ trebalo bi da postane osnova svemirskog ešalona sistema upozoravanja na raketni napad, omogućavajući znatno smanjenje vremena otkrivanja lansiranja balističkih raketa i značajno povećavajući efikasnost i pouzdanost informacija o raketnim pretnjama.

Ruski vojni eksperti objašnjavaju da je Rusija bila primorana na takav korak, s obzirom da potencijalni protivnici razvijaju raketne sisteme.

„Sistem za upozoravanje na raketne napade činili su moćni radari ’Voronjež‘ i ’Darjal‘ — to su ’okate‘ stanice koje mogu da nadgledaju vazdušni i kosmički prostor na dubini od šest do osam hiljada kilometara. Međutim, s obzirom da su potencijalni protivnici počeli da razvijaju nove raketne sisteme i da su strane zemlje koje pokušavaju da razviju razne svemirske udarne sisteme povećale broj lansiranja, u Rusiji se pojavila potreba da se stvori pouzdaniji sistem kako bi se kontrolisala sva lansiranja balističkih raketa“, rekao je za Sputnjik ruski vojni ekspert Viktor Baranec.

„Kupola“ i „Tundra“ — svemirski sistemi budućnosti

Načelnik Generalštaba Oružanih snaga Rusije, general Valerij Gerasimov ove nedelje je održao brifing za strane vojne atašee, na kome je prikazao slajdove o strukturi sistema upozorenja za raketni napad na Rusiju.

Prema rečima načelnika Generalštaba, Rusija je ove godine lansirala i još jedan u nizu satelit Jedinstvenog svemirskog sistema — „Tundra“, koji je povećao mogućnosti za otkrivanje balističkih raketa lansiranih na Rusiju.

Baranec navodi da novu grupu trenutno čine tri aparata, uključujući onaj koji je ove godine poslat u orbitu, a do 2022. godine u orbitu bi trebalo da bude lansirano još devet novih satelita. On napominje da je sistem „Oko 1“, koji je prestao sa radom 2014. godine, činilo osam satelita.

„Donedavno su postojala dva, a skoro smo lansirali i treći satelit, pa je na taj način formiran Jedinstven svemirski sistem koji je rusko Ministarstvo odbrane nazvalo ’Kupola‘. Prilično figurativno ime i odgovara suštini rada. To su, kao što sam već rekao, ’okati‘ sateliti koji lebde u svemiru kako bi prekrili zemljinu površinu radioelektronskom kupolom“, objasnio je vojni ekspert.

Rusija će i dalje razvijati Jedinstveni svemirski sistem

Baranec naglašava da će Rusija i dalje razvijati Jedinstveni svemirski sistem i istovremeno podseća da je nedavno počeo sa radom u Mordoviji i novi OTH radar Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije Kontejner, koji može da detektuje „nevidljive“ avione na udaljenosti od 3.000 kilometara.

„Ruski jedinstveni kosmički sistem ne završava se tu, on se stalno usavršava, a u budućnosti će naš Jedinstveni svemirski sistem biti dopunjen novim svemirskim satelitima za nadgledanje, koji će signalizirati u slučaju lansiranja raketa protivnika na naše radarske stanice, a one će upozoriti centralni komandni štab u slučaju stvarne vojne pretnje. ’Kupola‘ je novi element u osiguranju naše bezbednosti od iznenadnog raketnog napada. Podsetio bih da smo nedavno počeli da koristimo i jedinstveni radar iznad horizonta ’Kontejner‘, pa tako možemo reći da je Rusija uspela da stvori dvoslojnu kupolu — čvrsto radarsko polje, dvoslojno“, zaključio je Baranec.