00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ORBITA KULTURE
10:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
ORBITA KULTURE
Svet nastao ispod Gogoljevog šinjela
16:00
120 min
MILJANOV KORNER
Realnost je da se Partizan i Zvezda bore za mesto u plej-inu
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Rozanov“
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
Autorska emisija Ljubinke Milinčić
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Ukrajinski raskolnici menjaju i kalendar zbog Rusije — hoće li se to preliti na Balkan

© Sputnik / Stringer / Uđi u bazu fotografijaManastir Svetog Mihaila u Kijevu
Manastir Svetog Mihaila u Kijevu - Sputnik Srbija
Pratite nas
Ukrajinici bi, sudeći prema predlogu raskolničke „Pravoslavne crkve Ukrajine“, Božić uskoro mogli početi da obeležavaju po gregorijanskom kalendaru — 25. decembra. Cilj je — odvojiti se od uticaja Rusije.

Poglavar ove crkve Epifanij Dumenko izašao je sa ovim predlogom rekavši da većina pomesnih pravoslavnih crkava slavi Božić po novom gregorijanskom kalendaru, uz ogradu da je to moguće samo u slučaju da ideju podrži ukrajinska javnost, prenosi portal „Obozrevatelj“.

Kako za Sputnjik kaže Vasilij Anisimov, portparol Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovske patrijaršije, reč je o tome da su oni sada pod uticajem Grčke, a Grci praznuju Božić 25. decembra.

„Oni se već pričešćuju bez ispovesti, odnosno, već prelaze na grčki način. Kod nas su to uvodili komunisti. Međutim, desilo se da 24. na 25. niko nije došao u hramove, a 7. januara su hramovi bili puni. To je hiljadugodišnja tradicija naše crkve, ali Epifanij i ostali pokušavaju da igraju po vartolomejskim pravilima i da izmene crkvenu tradiciju iznutra“, kaže Anisimov.

On pak ne veruje da će u tome uspeti jer, kako kaže, i kada su bili u raskolu sa Filaretom, nisu u tome uspeli.

„Nadam se da im to neće uspeti, jer će onda doći do istrage o toj prestupničkoj ideji, o mešanju države u unutrašnja pitanja crkve i ta kriminalna struktura neće diktirati vernicima nikakvu hrišćansku tradiciju, a biće kažnjena, kako i treba da bude u jednoj demokratskoj državi“, ukazuje Anisimov.

Ukrajinci bi da pređu na novi kalendar

I istoričar Aleksandar Raković smatra da je jasno da Ukrajinci nameravaju da menjaju crkveni kalendar i da u potpunosti prelaze na novi.

„To je u skladu sa kalendarom Carigradske patrijaršije, koja je još pre nekoliko decenija prešla na novi kalendar. Naime, većina pravoslavnih crkava koristi novi kalendar, dok stari kalendar koriste samo srpska i ruska crkva, Jerusalimska patrijaršija i Sveta Gora. Sve ostale crkve koriste novi kalendar, tako da ovo ne bi bio izuzetak niti nešto neuobičajeno u pravoslavlju. Naravno, u ovom konkretnom slučaju taj novi kalendar ne uvodi se samo da bi se ispravilo računanje vremena, nego da bi se i kalendarom Ukrajinci odvojili od Rusa. To je isključivi razlog ovakvih najava iz raskolničke ukrajinske crkve i direktno je povezan sa rusko-ukrajinskim odnosima“, objašnjava Raković.

Mirašev kalendar nebitan

Upitan da li bi ovim putem mogla da krene i Makedonska pravoslavna crkva u raskolu, Raković odgovara da ne veruje da će se oni opredeliti za takav potez niti, dodaje, ima takvih najava. Kada je pak reč o takozvanoj Crnogorskoj pravoslavnoj crkvi, poznati istoričar kaže:

„Što se tiče Miraša Dedejića, njih čak ne bih nazivao takozvanom Crnogorskom pravoslavnom crkvom, nego bih koristio neki sasvim drugačiji epitet, jer su oni jedna cirkuska družina, pa potpuno nebitno kakav će oni kalendar usvojiti, jer u Crnoj Gori nemaju nikakav uticaj“, kategoričan je Raković.

Kada je reč o ovom našem prostoru, srpskom i postjugoslovenskom, nastavlja Raković, prelazak Ukrajinaca na novi kalendar, ako do toga dođe, neće ostaviti nikakve posledice.

Crkva pred iskušenjima

Komentarišući da li bi ovaj recept za odvajanje pomoću pravoslavnih praznika i generalno menjanje tradicije mogao biti primenjen i u drugim raskolničkim crkvama, kao na primer u Crnoj Gori i da li to može postati univerzalni recept, Vasilij Anisimov, portparol Ukrajinske pravoslavne crkve Moskovske patrijaršije, kaže da đavo pokušava da razdeli (Crkvu) na različite načine.

„Lepo je biti u Crkvi kad ona vlada. A kad je Crkva progonjena, kako je Hristos i govorio, posebno važnim i vrednim postaju ljudi koji mogu, uprkos progonu i pritiscima, da se drže pravde i istine. Ako ljudi počinju da odstupaju polako na jednom mestu, posle na drugom, Crkva počinje da se urušava. I onda se nacionalna Crkva nalazi pred iskušenjima kako kod vas u Crnoj Gori, tako i kod nas. Naša crkva ne namerava da pređe na novu tradiciju. Oni hoće da pređu na novi stil. Zašto? Da bi bili bliže Vartolomeju i katolicima i da bi izbrisali svoju hiljadugodišnju tradiciju. To je sve“, kaže Anisimov.

Ovo inače nije prvi put da Kijev pokreće ovakvu inicijativu, s obzirom na to da je Aleksandar Turčinov još 2015, dok je bio na poziciji sekretara Saveta za nacionalnu bezbednost i odbranu, pozvao da se Božić slavi 25. decembra kao, kako je naveo, „civilizovane zemlje“ i stav obrazložio time da ljudi u Evropi žive po gregorijanskom kalendaru.

Aleksandar Raković ocenjuje da je Turčinov čovek koji očigledno ne zna zašto su neke crkve zadržale stare kalendare, a druge prihvatile nove.

„On donosi zaključke kao neko ko je potpuni laik za ta pitanja. Dakle, nema nikakve veze da li je neka crkva iz civilizacijskih razloga prihvatila novi kalendar, ili ostala pri starom. To je izbor svake crkve, jer je svakoj crkvi ostavljeno da same odluče koji će kalendar koristiti i to nimalo ne utiče na odnose među pravoslavnim crkvama“, napominje Raković.

Kalendar do sada nije politizovan

Pitanje kalendara, kako kaže, nikada nije bilo kamen spoticanja između pravoslavnih crkava, jer ono nije politizovano.

„Pri starom kalendaru su, najčešće, ostajale one crkve, poput srpske i ruske, koje su u prošlosti imale problema sa unijaćenjem, sa prelaskom vernog stanovništva u katoličku veru, što bi značilo i prihvatanje novog kalendara po automatizmu. Ima tu naravno istorijskih razloga zašto se neke crkve drže starog kalendara, pre svega Jerusalimska patrijaršija i Sveta Gora, ali ponavljam da kalendar, u okviru pravoslavne crkve u najširem smislu te reči, nema nikakvu ulogu kamena spoticanja“, zaključuje Raković za Sputnjik.

Podsetimo, krajem 2018. godine, na inicijativu ukrajinskih vlasti i Carigradske patrijaršije, stvorena je raskolnička struktura Pravoslavna crkva Ukrajine, formirana spajanjem dveju drugih raskolničkih „crkava“. Ruska pravoslavna crkva je u odgovoru na to prekinula evharistijsko opštenje sa Carigradskom patrijaršijom.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala