Ruski i italijanski naučnici otkrivaju tajne prošlosti i budućnosti planete

© AP Photo / Moises CastilloVulkan
Vulkan - Sputnik Srbija
Naučnici iz Rusije i Italije proučavaju proces erupcije vulkana uzimajući kao referencu vulkan Nju Mauntin u blizini Napulja. Rezultati tog istraživanja objavljeni su u časopisu „Litos“.

Ostaci lave i stena koji se formiraju i hlade na zemljinoj površini, sadrže informacije koje mogu ne samo da objasne uzroke erupcija, već i da otkriju tajne prošlosti i budućnosti naše planete.

Istraživanje vulkana u Italiji napredovalo je zahvaljujući novim metodama laboratorija profesora Sultana Dabagova na Nacionalnom univerzitetu za nuklearna istraživanja (MEPhI) u Rusiji (Moskva) i Nacionalnom institutu za nuklearnu fiziku Italije (INFN). Za istraživanje je korišćen instrument koji omogućava dobijanje podataka zabeleženih u ostacima erupcija, navodi se u časopisu „Litos“.

„Naš zadatak je da detaljno proučimo aktivnu fazu u životu planete koja se manifestuje vulkanskim erupcijama. Erupcije su komplikovane pojave, ali pokušaj pronalaženja korelacija između njenih brojnih varijabli korak je ka njenom razumevanju i prognoziranju. Koristili smo moćne rendgenske zrake sposobne da prodiru duboko u uzorke koji se proučavaju, a da ih ne unište“, objašnjava profesor Instituta za nanotehnologije na MEPhI Sultan Dabagov, koji vodi istraživanje.

Naučnik ističe da su vulkanski uzorci proučavani u prvoj fazi upotrebom polikapilarne optike koja se zasniva na delovanju rendgenskih zraka, a pored toga, u svrhu potvrđivanja rezultata, proučavani pomoću jačeg sinhrotronskog zračenja. To je omogućilo da se dobiju radiografske slike i tomografije uzoraka, dobijaju se unutrašnje karakteristike različitih stena i trodimenzionalni modeli visoke rezolucije.

© AP Photo / ARTURO ANDRADEErupcije mogu da otkriju tajne prošlosti i budućnosti naše planete...
Ruski i italijanski naučnici otkrivaju tajne prošlosti i budućnosti planete - Sputnik Srbija
Erupcije mogu da otkriju tajne prošlosti i budućnosti naše planete...

Naučnici veruju da će analiza ovih modela u poređenju sa uzorcima drugih erupcija omogućiti donošenje zaključaka o aktivnim i pasivnim erupcijama vulkana.

„Možete da integrišete podatke dobijene računarskom tomografijom sa sinhrotronskim zračenjem u opšte metode koje se koriste za određivanje karakteristika u geologiji. Bolje možemo da razumemo uticaj poroznosti stena i da dobijemo odgovore na mnoga važna pitanja o formiranju i budućem razvoju naše planete“, kaže Sultan Dabagov.

Glavni cilj zajedničkog rada ruskih i italijanskih naučnika jeste stvaranje alata koji omogućava detaljnu tomografsku analizu. Novi alat će omogućiti kontinuirano proučavanje vulkanskih uzoraka, pošto je ova instalacija manja i jeftinija u poređenju sa izvorima sinhrotrona (što će pomoći opremanju gotovo bilo kojeg geološkog istraživačkog centra).

Prema mišljenju stručnjaka, uz upotrebu polikapilarne optike sa malim izvorima i detektorom zračenja, kompaktni prenosni uređaji mogu se proizvesti za analizu nekoliko stena bez prevoza uzoraka.