00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Orao ponovo leti — počinje modernizacija srpskog vazduhoplovstva

© Sputnik / Svetozar Jokanović Avio J-22 Orao koji će ići na remont
Avio J-22 Orao koji će ići na remont   - Sputnik Srbija
Pratite nas
Flota jurišnika srpskih aviona „orao” biće obnovljena i modernizovana, kao što je za Sputnjik ranije eksluzivno najavio dr Nenad Miloradović, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse. Ovih dana svedoci smo početka radova u Zavodu „Moma Stanojlović“.

„Orao“, nekadašnji ponos vazduhoplovne industrije SFRJ namenjen za podršku trupama na zemlji, izviđanje i obuku, poleteo je daleke 1974. godine i još dugo će leteti na našem nebu. Ukupno je proizvedeno 103 primerka „orla“ u svim varijantama, a danas je u naoružanju RV i PVO Srbije ostalo njih tridesetak, od čega se 28 aviona nalazi na aerodromu Lađevci u 241. lovačko-bombardersko-avijacijskoj eskadrili.

U prethodnom periodu naši stručnjaci ispitali su strukturu aviona „orao“ i procenjeno je da se njihov vek može značajno produžiti, čak do 48 godina, tvrdi vojni ekspert Svetozar Jokanović.

„Izvršena je selekcija aviona dvosedne varijante, koji su ranije bili konzervirani i povučeni iz naoružanja, jer je 1996. godine SRJ pod pritiskom međunarodne zajednice morala da se odrekne velike količine naoružanja.“

Kao primer Jokanović navodi čelni avion, NJ-22 proizveden septembra 1987. godine. Nakon kratke službe u Vazduhoplovnom opitnom centru, predat je u 241. lovačko-bombardersku eskadrilu i posle naleta od 555 časova povučen je iz upotrebe.

Naš sagovornik dodaje da je cilj da na kraju procesa modernizacije dobijemo avion koji će imati bitno drugačiju ulogu u odnosu na baznu varijantu.

„Iako je NJ-22 projektovan kao avion za borbenu obuku pilota i uvežbavanja u gađanju, raketiranju i bombardovanju, modernizacijom napadno-navigacijskog sistema, sistema za upravljanje vatrom, izmenama u zadnjoj kabini dobiće se avion potpuno drugačije namene. Zadnja kabina nije više rezervisana za nastavnika letenja već navigatora — operatera naoružanja. U narednoj fazi avion će dobiti podtrupni kontejner sa elektronikom potrebnom za navođenje novog naoružanja koje se specijalno razvija za modernizovanog ’orla‘: intercijalno i televizijski samonavođena raketa VRVZ-200, dometa preko 40 kilometara biće njegovo osnovno naoružanje. Tu su i nove vođene rakete VRVZ-24,M-16D, te laserski vođene avio-bombe LVB-250 — sve iz proizvodnje domaće namenske industrije“, naglasio je Jokanović.

On smatra da će u saradnji sa stranim partnerom biti obezbeđen i savremeni sistem za samozaštitu aviona.

© Sputnik / Radoje PantovićAvioni J-22 Orao na vojnoj paradi u Nišu GIF
Orao ponovo leti — počinje modernizacija srpskog vazduhoplovstva - Sputnik Srbija
Avioni J-22 Orao na vojnoj paradi u Nišu GIF

Naš sagovornik ističe da je svaka faza ovog projekta vrlo zahtevna uključujući i osnovnu fazu remonta izabranih aviona — Zavod „Moma Stanojlović“ odavno nije dobio složeniji zadatak, za koji su potrebna i velika finansijska sredstva.

„Ništa što je bilo vezano za projekat „Orao“ od njegovog nastanka do danas nije bilo jeftino, pa ni ovaj projekat. Ilustracije radi — za taj novac na tržištu moglo se kupiti i nekoliko novih mlaznih školsko-borbenih aviona“, kaže naš sagovornik, dodajući da je ova odluka značajna i za partnere van Srbije, u prvom redu za Zavod „Orao“ iz Republike Srpske.

Iako je jasno da neće biti moguće istovremeno finansirati modernizaciju „orla“ i početi proces nabavke novog mlaznog školsko-borbenog aviona, Jokanović veruje da će sledeća faza biti nabavka novog mlaznog školsko-borbenog aviona, jer RV i PVO mora da nađe zamenu za avione „supergaleb“ i „orao“.

„Idealno bi bilo da se ova dva tipa postepeno zamenjuju jednim tipom naprednog školsko borbenog aviona, što bi smanjilo i troškove upotrebe i otklonilo logističke probleme. Već su ostvareni kontakti i iskazan je određeni interes prema ruskom Jak-130, koji bi za nas predstavljao idealno rešenje za unapređenje obuke i olakšanje prelaska mladih pilota sa školsko borbenog aviona na lovac MiG-29 ili neki drugi napredniji avion. Da li će izbor pasti na ruski Jak-130, kineski L-15, italijanski M-346 ili južnokorejski T-50 pokazaće vreme, ali i što pre RV uđe u izbor novog aviona to će brže doći do potpunog oporavka našeg vazduhoplovstva“, zaključuje Jokanović.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala