„Juče smo imali sastanak sa komisijom Carigradske patrijaršije, na čelu sa mitropolitom pergamskim Jovanom u vezi sa ovim zbivanjima u Ukrajini. Nažalost, patrijarh carigradski nastavlja tu svoju priču i neće se tako lako od nje otkazati“, rekao je mitropolit crnogorsko-primorski.
Objasnio je da Carigrad stavove o ukrajinskom crkvenom pitanju temelji na predavanjima o ulozi Carigradske patrijaršije kroz istoriju, objavljeno je na sajtu Mitropolije.
„Ali, ono što je njihov problem i problem mnogih drugih jeste to što ne shvataju da su se promijenila vremena. I mi smo, naš Sabor, napisali carigradskom patrijarhu da je prošla epoha konstantinovska, započeta sa Svetim carem Konstantinom, a onda se završila 1453. godine padom Carigrada pod tursku okupaciju, a i 1918. godine mučeničkom smrću ruske carske porodice Romanovih“, objasnio je Amfilohije.
Mitropolit je podsjetio da su slovenski narodi preko Carigrada primili vjeru pravoslavnu, a onda, poslije toga, i dobili samostalnost svojih pomjesnih crkava, te da je sve to djelo velike Carigradske patrijaršije.
Crkva nekada nije bila vezana toliko sa vlašću
„Ali, ovo naše vrijeme je drugačije, i neophodno je da Crkva, poštujući sve to što je bilo kroz istoriju, ipak svoju budućnost temelji na onim prvim vjekovima svoje istorije, kada nije bila vezana toliko za vlast“, objasnio je mitropolit Amfilohije novonastale okolnosti, i poručio da naša crkva upućuje i moli braću iz Carigrada, da ne može više da jedan odlučuje, bio on carigradski ili beogradski (patrijarh)“.
On je podvukao da je sada Svepravoslavni sabor vrhovno tijelo u Pravoslavnoj crkvi, te da problemi koji se danas nalaze pred Pravoslavnom crkvom jedino mogu biti riješeni Vaseljenskim saborom, Svepravoslavnim saborom“.
„Ne može se carigradski patrijarh nazivati poglavarom Crkve pravoslavne — kao što su to zapisali u tom tomosu ukrajinskoj crkvi da je on poglavar Pravoslavne crkve, citirajući time cara Justinijana. To je bilo u vremenima jedinstvenoga Vizantijskog carstva i u vremenima kada su druge kraljevine i države nastajale po uzoru na Vizantijsko carstvo, pa su onda vladari, kao što je ovdje bio i naš kralj Nikola Petrović, i te kako učestvovali u životu Crkve i usmjeravali njen život. Pogotovo ovdje u Crnoj Gori, gdje je pravoslavlje bilo državna vjera, a kralj Nikola praktično nasledio onaj duh koji su utemeljili Sveti Petar Cetinjski i Petar Drugi Lovćenski Tajnovidac — taj odnos između države i između Crkve. To može da bude tako kad je vladar hrišćanin. Danas su države sekularizovane, narodi idu tim sekularizovanim putevima, vladari su često i bezbožnici, ne može se više tako sa vlašću. Sa svim poštovanjem prema vlastima“, kazao je mitropolit Amfilohije.
Dodao je da u Crkvi Hristovoj postoji samo jedna glava.
„To je Hristos. Nema drugih glava, niti drugih poglavara. Svi drugi su apostoli, koji svjedoče tu glavu — Hrista kao glavu Crkve i Crkvu kao jednu, svetu, sabornu i apostolsku, kojoj mi pripadamo i kojoj služimo“, zaključio je mitropolit Amfilohije.