Još jedan pozorišni festival u organizaciji reditelja Emira Kusturice i kompanije NIS počinje danas na Mećavniku. Tokom dva dana biće izvedeno ukupno šest predstava, od kojih su četiri u okviru takmičarskog programa. Četvrti Pozorišni Kustendorf održava se pod sloganom „Društvo spektakla“, a selektor festivala, reditelj Milan Nešković pojasnio je za Sputnjik šta su organizatori tim nazivom želeli da poruče.
„Pre svega da nismo mnogo odmakli od te Gi Deborove knjige iz druge polovine 20. veka, čak mislim da danas uz prisustvo sve masovnijih medija i društvenih mreža, mi živimo sve izraženije, nedvosmislenije i neempatičnije ’Društvo spektakla‘. A pozorište kao jedna od umetnosti koja je negde tu prva da upozori, iskritikuje ili obrati pažnju bar na neki fenomen jeste pravo mesto u kojem bismo mogli da se bavimo tim problemom i da postavljamo ta pitanja“, objašnjava Nešković.
Festival je i ove godine međunarodnog karaktera. Koje nas sve predstave očekuju u Drvengradu?
— Festival je sada baš onako pravi internacionalni posle prošlogodišnjeg koji smo probali da internacionalizujemo na sve slovenske zemlje. Ove godine širimo se, pored Srbije i Rusije, na Poljsku i velika mi je čast i ponos da najavim možda najčuveniju evropsku akademiju, pored FAMU u Češkoj, koju očekujemo sledeće godine, Filmsku akademiju iz Lođa koja je iznedrila umetnike kao što su Polanski, Kišlovski, Vajda. Oni dolaze sa svojom predstavom u režiji Malgoržate Bogojevske, koja je direktorka pozorišta u Krakovu. Dakle, imamo zaista jednu ozbiljnu selekciju pored Fakulteta dramskih umetnosti, Akademije umetnosti u Novom Sadu i Državne akademije iz Jaroslavlja u Rusiji.
Kao dugogodišnji selektor ove manifestacije, kako ocenjujete njen razvoj?
— Ovo je četvrta godina festivala i on zaista, koliko god to zvučalo kao floskula, raste iz godine u godinu. To se može videti od prve godine kada nije bio uopšte takmičarskog karaktera, preko povećanja broja nagrada, povećanja broja predstava u takmičarskom programu, pa do širenja na što više zemalja. Nadamo se da će sledeći, jubilarni peti festival trajati i dan duže i da će imati čak dupliranu selekciju u smislu kvantiteta. Dakle, potrudićemo se da sledeće godine imamo čak osam predstava u takmičarskoj selekciji. Ako ne osam, onda šest sigurno — to ja obećavam.
Šta će se ove godine najviše vrednovati u takmičarskim predstavama? Koje nagrade sleduju pobednicima?
— Ove godine žiri čine jedna od možda najtalentovanijih i najboljih glumica mlađe generacije koju smo imali u poslednje dve, tri decenije — Jovana Stoiljković, dramski pisac i dramaturg Ateljea 212 Jelena Mijović i pozorišni reditelj Veljko Mićunović. Oni dodeljuju nagradu „Zlatni list“ u četiri kategorije za najbolju predstavu, najbolju režiju, najbolju glumicu i najboljeg glumca. A o kriterijumima kojima će se oni voditi ja kao selektor neću ništa sugerisati.
Kako biste okarakterisali proteklu pozorišnu sezonu? Koje su to nove tendencije kada je srpski teatar u pitanju?
— Teško je sublimirati srpski teatar u jednu celinu zato što to varira od pozorišta do pozorišta i od ideja umetničkih rukovodilaca tih kuća. Ono što je dobra stvar kada je u pitanju teatar jeste da nam je pozorište i dalje jedna od najboljih i najposećenijih umetnosti u Srbiji, ako pogledamo koliko su nam pozorišta puna i uzmemo u obzir koliko su nam bioskopi prazni. Držimo se ovog puta, kakav je takav nam je. S obzirom u kakvom nam se stanju nalazi društvo — pozorište nam je super!