Prvi od dva ruska nosača helikoptera biće porinut u maju naredne godine, a drugi bi trebalo da bude završen do 2027. godine, rekli su ruskim medijima izvori iz brodarske industrije. Brodovi će, kako je izvor preneo, nositi do deset helikoptera, jednu palubu u obliku hangara i drugu za poletanje i sletanje. Ugovor o izgradnji brodova biće potpisan u narednim mesecima, tvrdi izvor.
„Nova plovila značajno će poboljšati performanse ruske mornarice, s obzirom da su Moskvi potrebni brodovi amfibije“, kaže stručnjak za odbranu Mihail Hodarjonok. Stručnjak tvrdi da su postojeći ruski amfibijski sistemi „veoma loši plivači“.
„Oni su sposobni jedino da dovedu kopnene trupe do sigurnih uvala sa mirnim vodama“, dodaje on.
Hodarjonok veruje da bi savremeni ratni izazovi onemogućili primenu tehnike iz sovjetske ere tokom realnih borbi. Za popunjavanje ove praznine potrebna je nova vrsta plovila, a to je upravo ova na kojoj se radi.
U početku je Rusija želela da reši problem kupovinom nosača helikoptera u inostranstvu. Na međunarodnom tenderu iz 2010. godine pobedila je Francuska, koja se obavezala da izgradi dva najnovija plovila klase „Mistral“, prilagođavajući ih ruskim potrebama.
Moskva i Pariz održavali su prilično dobre odnose u to vreme, pa je delovalo kao da će posao biti uspešno završen. Ugovor je trebalo da bude najveća prodaja oružja jedne države članice NATO Rusiji svih vremena. Brodogradilište u Sen Nezireu, na francuskoj atlantskoj obali, radilo je non-stop kako bi prvi brod bio isporučen 2014. godine. Drugi je trebalo da bude isporučen godinu dana kasnije.
Čitav posao propao je posle državnog udara u Ukrajini 2014. godine, nakon što se Krim na referendumu izjasnio da želi da se prisajedini Rusiji, a u Donbasu je izbio građanski rat. EU je odlučila da Moskvi uvede sankcije. Francuska se pridružila sankcijama, a tadašnji francuski predsednik Fransoa Oland stopirao je isporuku „Mistrala“.
Moskva se odlučila da čeka i tražila je novac nazad. Francuska, ne samo što je izgubila unosan posao, već je morala da Rusiji isplati nadoknadu za adaptiranje helikoptera Ka-52 za palube „Mistrala“, kao i za nadogradnju objekata za brodove u luci „Vladivostok“.
Na kraju je Pariz Moskvi morao da plati ukupno 950 miliona evra. Tadašnji potpredsednik ruske vlade Dmitrij Rogozin izjavio je da je Rusija zadovoljna ishodom.
Pošto je Pariz prilikom potpisivanja ugovora pristao na transfer tehnologije, Rusija je stekla dragoceno znanje kako da izgradi i da upravlja sopstvenim nosačima helikoptera. Oko 400 ruskih mornara bilo je na obuci u Sen Nezireu.
Hodarjonok kaže da će Rusija sada sigurno koristiti iskustva koja su njeni ljudi stekli prilikom izgradnje „Mistrala“.
S obzirom da je Krim bio povod da Francuska otkaže posao sa Rusijom, ne može se prenebregnuti ironija da će novi ruski brodovi biti izgrađeni upravo na Krimu. Očekuje se da će brodovi biti porinuti u gradu Kerču, na istočnoj obali poluostrva. Kerčko brodogradilište je, prema Hodarjonokovim rečima, dobar izbor, jer ima dovoljno veliko pristanište za ovakav tip brodova.