„Najmanje stotinu ’Jandeks‘ automobila tog tipa pojaviće se u septembru i oktobru na ruskim putevima“, najavio je Fokin, što je ranije od očekivanog, a moguće je da će ruska kompanija u toj oblasti sarađivati sa francuskim kompanijama.
![Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/67/1120706763_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_a119377ee5398a84b1d021334580956c.jpg)
Prema njegovim rečima, „mnoge stvari su se promenile“ od kada je pokrenut projekat u maju 2017. godine. „Jandeks“ je već testirao 26 automobila-robota, a šest od njih je zvanično registrovano. Pored toga, kompanija poseduje i druge automobile za prikupljanje podataka.
„Imamo 37 automobila, neki se nalaze u fazi testiranja, a neki su prošli tu fazu, ali još nisu registrovani. Idemo ka našem cilju, a to je da do kraja 2019. godine bude bar 100 ovakvih automobila na putevima. Čak ćemo i premašiti plan, jer će 100 automobila biti spremno već u septembru ili oktobru“, istakao je Fokin.
Automobili dostupni non stop
Fokin je takođe naglasio da se broj tehničkih stručnjaka, koji su uključeni u projekat, značajno povećao za dve godine. „Trenutno na projektu radi 200 ljudi, a to nisu samo inženjeri“, dodao je direktor.
![Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/68/1120706805_0:0:2431:2030_600x0_80_0_0_60228ff01823877daab343a321e08193.jpg)
„Zainteresovani smo za to da naši automobili rade po ceo dan sedam dana u nedelji. Potrebna su četiri vozača za jedan automobil. Vozač ne može da radi duže od šest sati, dok bi ovakav automobil mogao da se koristi neprekidno“, objasnio je Fokin.
![Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/69/1120706971_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_edc523d5d551185b46fba84f7e02cfcc.jpg)
Osim toga, u blizini Moskve je opremljen specijalni poligon za obuku, gde se automobili koriste bez prestanka. Snimci testiranja prikazuju se u realnom vremenu na ekranima stručnjaka „Jandeksa“.
„Šaljemo ih na poligon, gde je simulirana gradska sredina: kuće, pružni prelazi, raskrsnice, semafori. Svaki automobil nam šalje video-snimak i mi možemo da vidimo kako se on kreće, iako u njemu nema nikoga. Zaposleni koji rade na poligonu noću spavaju, dok se automobili i dalje kreću“, objasnio je direktor.
Saradnja sa francuskim automobilskim kompanijama?
Vozni park „Jandeks“ automobila-robota trenutno čine vozila „Tojota prius“ i novi modeli „Hjundai sonata“. Komentarišući mogućnost saradnje kompanije „Jandeks“ sa drugim automobilskim kompanijama, a posebno francuskim, Fokin je rekao da to pre svega zavisi od francuskih proizvođača.
„U ovom momentu nemamo ugovore sa francuskim kompanijama o proizvodnji automobila koji se kreću bez pomoći vozača. Otvoreni smo za saradnju i ako oni pokažu interesovanje, mi ćemo biti za to spremni“, istakao je on.
Prema njegovim rečima, bilo koji automobil se može pretvoriti u vozilo koje se kreće bez pomoći vozača. Međutim, moraju da poseduju elektronske module za povezivanje sa „Jandeksovim“ auto-pilot upravljačkim sistemom.
![Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/68/1120706842_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_f8b97635197d17e7230fc45e67a2dfd9.jpg)
Taksi-robot koji se koristi u jednom od ruskih gradova
Fokin je konstatovao da je samo nekoliko kompanija lansiralo taksi-robote, dok je „Jandeks“ to učinio u „gradu budućnosti“ — Inopolisu, gde postoji univerzitet i slobodna ekonomska zona.
„U Inopolisu možete pozvati taksi-robot uz pomoć posebne aplikacije. To je jedino sredstvo javnog prevoza u tom naučnom parku“, dodao je on.
„Na mestu suvozača sedi inženjer, ali vozilo se kreće bez vozača“, istakao je Fokin. Putnici takođe mogu da koriste prtljažnik.
![Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112066/88/1120668856_0:0:1000:750_600x0_80_0_0_97d59a9d8f712b3e3dccd6f8830e6849.jpg)
„Naš računar zauzima deo prtljažnika koji je namenjen za rezervni točak. Sudeći po fotografijama, prtljažnik u automobilima drugih kompanija je pun elektronike, dok je naš prtljažnik dostupan putnicima. Oni stavljaju tamo dečja kolica i bicikle“, dodao je Fokin.
„Jandeks“ automobili bez vozača u Evropi i Africi
„Jandeks“ je već testirao vozila u SAD i Izraelu. Kompanija je spremna da to isto učini i u Evropi i Africi kako bi poboljšali tehnologiju, ali Fokin smatra da sve zavisi od zakona.
„Evropsko zakonodavstvo je konzervativnije, ali ako utvrdimo da su u određenoj zemlji stvoreni uslovi za proizvodnju automobila sa auto-pilotom, razmotrićemo mogućnost da tamo testiramo naše automobile. To možemo učiniti i u Africi uz odgovarajuće standarde i infrastrukturu“, ocenio je predstavnik kompanije.
Kako kaže, nije važno stanje puteva, ali jeste pristup neograničenom internetu.
„Vozilo mora da bude u mogućnosti da podatke, koje je prikupilo tokom testiranja, pošalje na naše servere. Mi ih potom analiziramo u cilju poboljšavanja tehnologije“, tvrdi direktor.
Kompanija „Jandeks“ pokrenula je projekat automobila sa auto-pilotom u maju 2017. godine, koristeći specijalnu opremu i dostupne komponente. Za to vreme je učinjen veliki napredak, izvršena su testiranja u inostranstvu, kao i na poligonu.
![Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112070/68/1120706872_0:0:3640:2047_600x0_80_0_0_f1a615608ad0c2606dbf45e7609e2133.png)
„Za tri do pet godina bićemo spremni da lansiramo potpune funkcionalne automobile, koji funkcionišu bez pomoći vozača, na ulice megapolisa. To se može dogoditi u Moskvi ili nekom drugom gradu“, zaključio je Fokin.