00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ORBITA KULTURE
10:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
07:00
30 min
ORBITA KULTURE
16:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
Autorska emisija Ljubinke Milinčić
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom

© Sputnik / Irina DmitrievaAutomobili sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“
Automobili sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“  - Sputnik Srbija
Pratite nas
Projekat automobila sa auto-pilotom, koji je predstavila ruska međunarodna korporacija „Jandeks“, napreduje velikom brzinom. Nakon testiranja u SAD i Izraelu, nekoliko desetina automobila se nalazi na ruskim putevima, a moguće je da će biti testirani u Evropi i Africi, rekao je Artjom Fokin, direktor tog projekta kompanije „Jandeks“.

„Najmanje stotinu ’Jandeks‘ automobila tog tipa pojaviće se u septembru i oktobru na ruskim putevima“, najavio je Fokin, što je ranije od očekivanog, a moguće je da će ruska kompanija u toj oblasti sarađivati sa francuskim kompanijama.

© Sputnik / IRINA DMITRIEVAArtjom Fokin, direktor za razvoj automobila sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“
Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija
Artjom Fokin, direktor za razvoj automobila sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“

Prema njegovim rečima, „mnoge stvari su se promenile“ od kada je pokrenut projekat u maju 2017. godine. „Jandeks“ je već testirao 26 automobila-robota, a šest od njih je zvanično registrovano. Pored toga, kompanija poseduje i druge automobile za prikupljanje podataka.

„Imamo 37 automobila, neki se nalaze u fazi testiranja, a neki su prošli tu fazu, ali još nisu registrovani. Idemo ka našem cilju, a to je da do kraja 2019. godine bude bar 100 ovakvih automobila na putevima. Čak ćemo i premašiti plan, jer će 100 automobila biti spremno već u septembru ili oktobru“, istakao je Fokin.

Automobili dostupni non stop

Fokin je takođe naglasio da se broj tehničkih stručnjaka, koji su uključeni u projekat, značajno povećao za dve godine. „Trenutno na projektu radi 200 ljudi, a to nisu samo inženjeri“, dodao je direktor.

© Foto : YANDEXAutomobili sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“ u centru Moskve (foto iz arhive)
Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija
Automobili sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“ u centru Moskve (foto iz arhive)

„Zainteresovani smo za to da naši automobili rade po ceo dan sedam dana u nedelji. Potrebna su četiri vozača za jedan automobil. Vozač ne može da radi duže od šest sati, dok bi ovakav automobil mogao da se koristi neprekidno“, objasnio je Fokin.

© Sputnik / IRINA DMITRIEVAAutomobili sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“
Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija
Automobili sa auto-pilotom kompanije „Jandeks“

Osim toga, u blizini Moskve je opremljen specijalni poligon za obuku, gde se automobili koriste bez prestanka. Snimci testiranja prikazuju se u realnom vremenu na ekranima stručnjaka „Jandeksa“.

„Šaljemo ih na poligon, gde je simulirana gradska sredina: kuće, pružni prelazi, raskrsnice, semafori. Svaki automobil nam šalje video-snimak i mi možemo da vidimo kako se on kreće, iako u njemu nema nikoga. Zaposleni koji rade na poligonu noću spavaju, dok se automobili i dalje kreću“, objasnio je direktor.

Saradnja sa francuskim automobilskim kompanijama?

Vozni park „Jandeks“ automobila-robota trenutno čine vozila „Tojota prius“ i novi modeli „Hjundai sonata“. Komentarišući mogućnost saradnje kompanije „Jandeks“ sa drugim automobilskim kompanijama, a posebno francuskim, Fokin je rekao da to pre svega zavisi od francuskih proizvođača.

„U ovom momentu nemamo ugovore sa francuskim kompanijama o proizvodnji automobila koji se kreću bez pomoći vozača. Otvoreni smo za saradnju i ako oni pokažu interesovanje, mi ćemo biti za to spremni“, istakao je on.

Prema njegovim rečima, bilo koji automobil se može pretvoriti u vozilo koje se kreće bez pomoći vozača. Međutim, moraju da poseduju elektronske module za povezivanje sa „Jandeksovim“ auto-pilot upravljačkim sistemom.

© Sputnik / IRINA DMITRIEVASenzori „Lidar“ u „Jandeks“ automobilu-robotu
Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija
Senzori „Lidar“ u „Jandeks“ automobilu-robotu

Taksi-robot koji se koristi u jednom od ruskih gradova

Fokin je konstatovao da je samo nekoliko kompanija lansiralo taksi-robote, dok je „Jandeks“ to učinio u „gradu budućnosti“ — Inopolisu, gde postoji univerzitet i slobodna ekonomska zona. 

„U Inopolisu možete pozvati taksi-robot uz pomoć posebne aplikacije. To je jedino sredstvo javnog prevoza u tom naučnom parku“, dodao je on.

„Na mestu suvozača sedi inženjer, ali vozilo se kreće bez vozača“, istakao je Fokin. Putnici takođe mogu da koriste prtljažnik.

© Sputnik / IRINA DMITRIEVAPrtljažnik u „Jandeks“ automobilu-robotu
Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija
Prtljažnik u „Jandeks“ automobilu-robotu

„Naš računar zauzima deo prtljažnika koji je namenjen za rezervni točak. Sudeći po fotografijama, prtljažnik u automobilima drugih kompanija je pun elektronike, dok je naš prtljažnik dostupan putnicima. Oni stavljaju tamo dečja kolica i bicikle“, dodao je Fokin.

„Jandeks“ automobili bez vozača u Evropi i Africi

„Jandeks“ je već testirao vozila u SAD i Izraelu. Kompanija je spremna da to isto učini i u Evropi i Africi kako bi poboljšali tehnologiju, ali Fokin smatra da sve zavisi od zakona.

„Evropsko zakonodavstvo je konzervativnije, ali ako utvrdimo da su u određenoj zemlji stvoreni uslovi za proizvodnju automobila sa auto-pilotom, razmotrićemo mogućnost da tamo testiramo naše automobile. To možemo učiniti i u Africi uz odgovarajuće standarde i infrastrukturu“, ocenio je predstavnik kompanije.

Kako kaže, nije važno stanje puteva, ali jeste pristup neograničenom internetu.

„Vozilo mora da bude u mogućnosti da podatke, koje je prikupilo tokom testiranja, pošalje na naše servere. Mi ih potom analiziramo u cilju poboljšavanja tehnologije“, tvrdi direktor.

Kompanija „Jandeks“ pokrenula je projekat automobila sa auto-pilotom u maju 2017. godine, koristeći specijalnu opremu i dostupne komponente. Za to vreme je učinjen veliki napredak, izvršena su testiranja u inostranstvu, kao i na poligonu.

© Foto : YANDEXAutomobili-roboti kompanije „Jandeks“
Do jeseni na ruskim putevima 100 „Jandeks“ automobila sa auto-pilotom - Sputnik Srbija
Automobili-roboti kompanije „Jandeks“

„Za tri do pet godina bićemo spremni da lansiramo potpune funkcionalne automobile, koji funkcionišu bez pomoći vozača, na ulice megapolisa. To se može dogoditi u Moskvi ili nekom drugom gradu“, zaključio je Fokin.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala