Zašto astronomi nisu videli ogromni asteroid koji je dodirnuo Zemljinu orbitu

CC0 / pixabej / Asteroid
Asteroid - Sputnik Srbija
Asteroid veličine nebodera iznenadio je astronome. Ogromna svemirska stena otkrivena je nekoliko dana nakon što je dodirnula orbitu naše planete, prekasno da bi se sprečilo ogromno uništenje koje je mogla da prouzrokuje.

Kosmički objekt nazvan OK 2019 veličine od 57 do 130 metara, prošao je samo 73.000 kilometara od naše planete, što je pet puta bliže od rastojanja između Zemlje i Meseca.

Godine 2013. meteorit je pao na našu planetu i eksplodirao iznad ruskog grada Čeljabinska. Ta eksplozija bila je jaka poput nuklearne detonacije, a njegov udarni talas ranio je stotine ljudi. Međutim, meteorit iznad Čeljabinska bio je mnogo manji od OK 2019, pošto mu je prečnik iznosio samo 20 metara.

Astronomi u brazilskoj opservatoriji SONEAR otkrili su OK 2019 par dana pre njegove neočekivane posete 25. jula. Iako taj asteroid više ne predstavlja opasnost za Zemlju, našoj planeti prete i drugi obližnji asteroidi. Zato se mnogi pitaju kako je asteroid mogao toliko da se približi, a da ne bude primećen.

I asteroid iz Čeljabinska i OK 2019 snimili su teleskopi koji su raspoređeni po čitavom svetu i priredili su astronomima pravo iznenađenje. Kada se OK 2019 približio Zemlji, svako ko je bio u njegovoj blizini je mogao da ga vidi dvogledom, dok je mrlja svetlosti polako lebdela nebom.

Međutim, nekoliko dana ranije vidljivost mu je bila 1.000 puta slabija, pa ga je bilo teže detektovati.

Pored toga, veoma je brzo putovao čudnom putanjom koja ga je izbacila van Marsove orbite, blizu pojasa asteroida, do Venerine orbite, tako da je proveo malo vremena blizu Zemlje.

To se dogodilo samo nekoliko dana nakon što je manji asteroid, veličine automobila, udario u našu planetu i eksplodirao nekoliko stotina kilometara južno od Portorika.

Kao i u prethodna dva slučaja, naučnici su taj asteroid otkrili tek nekoliko sati pre nego što je eksplodirao, ali srećom nije bio tako velik kao OK 2019. U februaru 2019. godine drugi asteroid eksplodirao je iznad Kube, 180 kilometara zapadno od Havane, i nije bio uočen sve dok nije eksplodirao. Srećom, nije bio dovoljno velik da nanese štetu poput one u Čeljabinsku.

Generalna skupština UN proglasila je 30. jun za Međunarodni dan asteroida kao podsetnik na događaje od 30. juna 1908. godine, kada se ogromni meteorit srušio u blizini Tunguske u Sibiru, eksplodirajući snagom vodonične bombe.

Sve više astronoma iz celog sveta učestvuje u nadzoru asteroida koji predstavlja opasnost za našu planetu. Polazeći od onoga što se do sada o njima zna imamo više ili manje vremena za delovanje. Inače, posledice udara asteroida su do sada jedina potencijalna prirodna katastrofa koja se može sprečiti. Trenutno se proučava nekoliko načina za preusmeravanje asteroida.