Ceremoniji su pored prvaka samoproglašenog Kosova, Ramuša Haradinaja i Hašima Tačija, prisustvovali i premijeri Crne Gore i Sjeverne Makedonije, Duško Marković i Zoran Zaev, te predsjednik Skupštine Sjeverne Makedonije Talat Džaferi, kao i predstavnica američkog Stejt departmenta Suzan Falatko.
Auto-put „Arben Džaferi“, dug 65,5 kilometara, izgradila je tursko-američka kompanija „Behtel-Enka“ (Bechtel-Enka). Radovi su trajali pet godina, a čitav projekat je koštao oko 700 miliona evra. Pojedini mediji u regionu ga nazivaju „graditeljsko čudo“, jer se novi auto-put sastoji od 13 mostova, uključujući i najduži most u regionu dužine 5,7 kilometara i visine 83 metra.
Osim političkih lidera Albanaca na Kosovu i u Sjevernoj Makedoniji, novi auto-put su simbolično, zajedničkim pritiskom na dugme otvorili Duško Marković i Zoran Zaev. Crnogorski i sjevernomakedonski premijer nisu krili oduševljenje ovim projektom.
„U ime svoje države danas čestitam državi Kosovo i kosovskoj vladi na grandioznom poduhvatu. Ovaj projekat je projekat vizije jedne odgovorne vlade jedne odgovorne države. Zbog toga se Crna Gora raduje ovom projektu, jer će on ne samo približiti Kosovo Crnoj Gori, već i građane Kosova i Makedonije Crnoj Gori“, poručio je egzaltirano crnogorski premijer.
Zoran Zaev je na istoj svečanosti saopštio da auto-put „Arben Džaferi“ predstavlja motivaciju i za Sjevernu Makedoniju da ubrza procedure, te da će ta zemlja ubrzo raspisati tender za 14 kilometara puta od graničnog prelaza Blaće do Skoplja, te će se „put Skoplje-Priština prelaziti za 45 minuta“. On je naglasio da je sa velikim zadovoljstvom prihvatio poziv Haradinaja da prisustvuje ovoj svečanosti, „svečanosti koja je okupila nas lidere regiona Zapadnog Balkana, kako bismo proslavili ovo dostignuće za Kosovo i region“.
Za portparola Nove srpske demokratije (NSD) Marka Kovačevića posebno je bio zanimljiv govor premijera Crne Gore Duška Markovića, koji je svoje prisustvo događaju prokomentarisao kao „pravljenje čvrstih evropskih mostova, a ne balkanskih ćuprija…“
„Ovakva izjava bi nekoga mogla da navede da protumači da se Crna Gora udaljava od eksponenata turske i islamske politike na Balkanu. Zapravo, događa se suprotno. Separatističke vlasti na Kosovu i Metohiji upravo su predstavnici i izdanci politika onih zemalja iz kojih riječ ćuprija i potiče“, kaže Kovačević i dodaje da kamuflaža Evropom kojoj je Marković pribjegao ne može da sakrije suštinu — da Crna Gora blisko sarađuje sa Prištinom i to u teškom periodu po državu Srbiju.
U trenutku kad se ovih dana suverenitet Srbije ugrožava na Kosovu i Metohiji sa posebno jakim intezitetom, ističe naš sagovornik, opet imamo situaciju u kojoj separatističkim vlastima iz Prištine kao ispomoć dolaze zvaničnici iz Crne Gore.
Kovačević podseća da je u Prištini dan pred upad kosovske policije na sjever Kosmeta boravio načelnik Generalštaba Vojske Crne Gore Dragutin Dakić a potom, dva dana kasnije i premijer Marković.
Portparol NSD se posebno osvrnuo na prisustvo izaslanika američke Vlade na ceremoniji otvaranja novog auto-puta, te činjenicu da su američke kompanije učestvovale u realizaciji ovog projekta.
„Prisustvo predstavnika iz Stejt departmenta na ceremoniji jasno prikazuje da se projekat ’velike Albanije‘ realizuje pod okriljem SAD. Takođe, otvaranjem ovog auto-puta kojim se povezuju Priština i Skoplje, olakšavaju se linije komunikacije i logističke veze potrebne NATO paktu. Podsjetiću da je Sjeverna Makedonija prva naredna članica NATO-a, a da je Kosovo teritorija koja je takođe defakto pod kontrolom Alijanse“, jasan je Kovačević.
Uz opasku da bi premijer Marković, ali i ostali crnogorski zvaničnici morali da znaju da je naš narod upravo „zbog te balkanske ćuprije, a ne evropskog mosta dobio Nobelovu nagradu i bio priznat i cijenjen u svijetu, Kovačević zaključuje: „Za Markovića bi mnogo bolje bilo da mostove gradi sa našim narodom u Srbiji i Republici Srpskoj.“