00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
20:30
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
21:00
30 min
MOJ POGLED NA RUSIJU
07:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Bez saradnje Srba i Rusa nema ostvarenja slovenskog sna
16:00
30 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
Hoće li biti Trećeg svetskog rata
17:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Dualnost Milene Pavlović Barili“
17:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Paladijumski potres: Rekordni skok vrednosti metala čiji je „dom“ — Rusija

CC BY 3.0 / Vikipedija / Paladijum
Paladijum - Sputnik Srbija
Pratite nas
Vrednost paladijuma u poslednjih pet godina konstantno raste, a prošle godine njegova cena je skočila za čak 50 odsto. Drugi put za tri meseca paladijum je priredio berzanski šok tako što je ovih dana opet po vrednosti pretekao i zlato i platinu.

Paladijum je prvi put po vrednosti prevazišao zlato 12. decembra prošle godine, da bi se narednog dana ustalio sa cenom od 1.255 dolara po unci, kada je ista količina zlata koštala 1.243 dolara. Rekordnu vrednost od čak 1.600 dolara za uncu, čime je ponovo preskočio i zlato i platinu, paladijum, takođe iz reda plemenitih metala, dostigao je 19. marta.

Bilo je dovoljno da Ministarstvo trgovine i industrije Rusije prošle nedelje saopšti da će zabrana izvoza određenih plemenitih metala trajati od 1. maja do 31. oktobra. Iako nisu direktno pomenuli paladijum, da se radi o njemu presudila je činjenica da je Rusija najveći proizvođač tog plemenitog metala u svetu, koji se uglavnom koristi za proizvodnju katalizatora za automobilske motore. Čak više od 80 odsto paladijuma odlazi upravo u te svrhe.

Plemeniti metal paladijum - Sputnik Srbija
Šok na berzama: Paladijum pregazio zlato, Rusija glavni „krivac“

Koliko je to od značaja za automobilsku industriju najbolje svedoči primer iz 2000. godine kada su ruske isporuke tog metala postale otežane. Američki proizvođač automobila „Ford“ je plašeći se nedostatka za sopstvenu proizvodnju nakupovao goleme količine paladijuma po skoro rekordnoj ceni. Već naredne godine vrednost paladijuma je drastično opala, a „Ford“ je izgubio skoro milijardu dolara na toj „investiciji“.

Vrednost paladijuma u poslednjih pet godina, međutim, konstantno raste, a prošle godine njegova cena je skočila za čak 50 odsto. Reč je o veoma retkom plemenitom metalu koji je nusprodukt iskopavanja nikla u Rusiji, koja je njime najbogatija, ali i platine u Južnoj Africi.

Prema rečima profesora na Rudarsko-geološkom fakultetu u Beogradu Vladimira Simića, Srbija, generalno, nema paladijuma osim nekih mineraloških pojava. Koliko mu je poznato, prilikom rada na jednoj od doktorskih disertacija na tom fakultetu, pronađen je u okolini Majdanpeka u vrlo malim koncentracijama. Pogotovo ga nema u nekim ekonomskim koncentracijama, kaže Simić za Sputnjik i dodaje da ga nije lako ni analizirati, jer zahteva finije, osetljivije analitičke metode da bi se dokazalo njegovo prisustvo pošto se javlja u niskim koncentracijama.

Iako su cene svih drugih metala uglavnom stagnirale prošle godine, paladijum je bivao sve skuplji. Procene stručnjaka da će se ta cena s kraja prošle godine održati i u narednim mesecima, demantovala su najnovija kretanja na berzi, pa su sve dalje prognoze neuputne.

Zlato - Sputnik Srbija
Prava alhemija: Kineski naučnici od bakra prave zlato

Svrstan u grupu plemenitih metala zato što odoleva koroziji i oksidaciji, paladijum je postao veoma značajna komponenta u auto-industriji, otkako je sedamdesetih godina prošlog veka počelo sve više da se govori o emisiji štetnih gasova i potrebi da se izduvni gasovi iz auspuha kontrolišu. Stroži propisi za emisiju izduvnih gasova, naročito od 2015. godine, posle skandala sa mahinacijama pojedinih proizvođača automobila prilikom merenja emisije, naterali su auto-industriju da sve više koristi paladijum koji izduvne gasove čini manje štetnim.

Ono što bi, prema oceni stručnjaka, ipak moglo u nekom trenutku da ugrozi značaj, pa i cenu paladijuma jesu rastuća ulaganja u električne automobile kojima nisu potrebni katalizatori, pa brojne kompanije razvijaju tehnologije za minimalno korišćenje metala.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala