Ova izložba je priča o životu i umetnosti. Prvi put je bila prikazana u Nacionalnom muzeju „Pikaso“ u Parizu 2017. godine povodom 100. godišnjice od kako su Olga i Pablo upoznali. Jedan od kustosa moskovske izložbe je i njihov unuk i direktor Muzeja „Pikaso“ u Malagi Bernar Rusi Pikaso. Iz arhive svog čuvenog pretka, Pikaso Mlađi je u Rusiju doneo porodičnu kolekciju nepoznatih radova koji su slučajno bili nađeni u koferu Olge Hohlove. Bernar Ruis Pikaso se nada da će ova izložba omogućiti posetiocima da saznaju nešto više o njegovoj baki, čiji je lik vremenom postao mitologizovan.
Kroz pet značajnih platna pogledajte razvoj romanse između slavnog slikara i ruske balerine.
Muza
![Portret Olge iz 1918. Portret Olge iz 1918. - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111796/69/1117966908_0:0:966:1399_600x0_80_0_0_c9bbdc629f0b79777aaabac4bcaf13cc.jpg)
Hohlova i Pikaso su se upoznali u Rimu 1917. godine, tokom rada na baletu „Parada“. Olga, rođena u Černigovskoj guberniji, šest godina pre toga je postala deo čuvene trupe „Ruski balet“ Sergeja Djagiljeva i počela da gostuje po Evropi i SAD. Mlada balerina je odmah postala slikareva muza. Pikaso je pratio svoju voljenu na svim gostovanjima i slikao njene portrete.
Interesantno je da je avangardista Pikaso slikao Olgu isključivo na realističan način. Priča se da je na tome insistirala sama balerina, koja nije bila poklonica savremene umetnosti i želela je da „prepozna svoj lik“ na platnu. Tako je počeo neoklasični period u Pikasovom stvaralaštvu. Iz ovog perioda potiče i čuveni „Portret u fotelji“, gde Olga kao sa trona „vlada životom i umetnošću“. Savremenici su smatrali da je Pikaso na tom platnu ulepšao svoju muzu. Pa ipak, fotografije predstavljene na izložbi mogu da demantuju takve tvrdnje.
Žena
![Slika Pabla Pikasa „Zamišljena Olga“ Slika Pabla Pikasa „Zamišljena Olga“ - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111796/72/1117967278_0:0:966:1343_600x0_80_0_0_6d91001d8eeee894fcb9224b1f3c5c88.jpg)
Iako su prijatelji pokušavali da ubede 37-godišnjeg umetnika da se ne ženi, u julu 1918. godine par se venčao u pravoslavnoj crkvi Aleksandra Nevskog u Parizu. Mladenci su imali značajno mesto u pariskom društvu. Olga i Pablo su zajedno dobili novi društveni status, postali su značajne javne ličnosti.
Supružnici su svoje vreme provodili po salonima i dvorcima čuvene gospode. Ali gledajući portrete Hohlove iz tog vremena, teško da se može zaključiti da je ona bila zaista srećna.
Iako ih je zaista vezivala ljubav, a slava njenog muža vrtoglavo rasla, život Olge nije bio radostan. Svakodnevicu su joj mračile tužne vesti iz domovine. Rusija je u to vreme grcala u građanskom ratu. Poslednji put Hohlova je u Rusiji bila 1915. godine.
Posle Revolucije, ona cele tri godine nije imala vesti o svojoj porodici. Potom je Olga saznala da su se otac i brat priključili belogardejcima, dok su majka i sestra živele u potpunom siromaštvu.
Ovaj period je na moskovskoj izložbi dobio naziv „Melanholija“. Zaista, na svim Pikasovim platnima iz tog perioda, Hohlova deluje kao da je povučena u sebe. U njenom pogledu mogu se očitati zamišljenost i briga. Osim što se sekirala za zdravlje svoje porodice, balerina je morala da napusti scenu zbog povrede.
Majka
![Portret Olge Pikaso Portret Olge Pikaso - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111796/75/1117967569_0:0:965:1305_600x0_80_0_0_42d8456c76b649f758f2e23ed27d879e.jpg)
Godine 1921. bračnom paru se rodio sin Pol (Paulo). Pikaso je prvi put postao otac. U mnogim njegovim radovima tog perioda pojavljuju se radost i neuobičajena nežnost: umetnik je napravio desetine crteža žene i sina. Scene porodične idile svedoče o oživljavanju Pikasovog interesa za antiku i renesansu, koji se pojavio kada je tek upoznao Olgu.
U delima iz ciklusa „Materinstvo“, Olgu gotovo nećete prepoznati, jer je Pikaso prikazuje kao olimpijsko božanstvo. Ovaj period, očigledno, bio je jedan od najsrećnijih u Olginom životu, a ona gotovo sve vreme provodi sa sinom. Na fotografijama i amaterskim kratkim filmovima Hohlova izgleda radosno i bezbrižno: igra se s detetom, osmehuje se.
Čudovište
![Žena u crvenoj fotelji Žena u crvenoj fotelji - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111797/06/1117970668_0:0:965:1439_600x0_80_0_0_a65b8c0cb6765883c1f585d4d5b0ca0a.jpg)
Međutim, problemi nisu tek tako nestali. Olgina porodica živi u siromaštvu, iako Pikaso u Rusiju redovno šalje novac, pa čak i svoja dela. Hohlova pati, brine se o majci, koja je pretrpela srčani udar. Svi pokušaji da organizuju sastanak su propali. Zbog prevelike brige o porodici i lošeg raspoloženja, kvare se i odnosi Olge sa mužem.
Godine 1925. u radovima Pikasa završava se period klasične lepote, koja se takođe zvao „Period Olge“. Tokom naredne decenije njen lik prelazi kroz zastrašujuće transformacije. Na platnu „Gola u fotelji“ iz 1929. godine više ne vidimo antičku lepoticu ili zamišljenu muzu, nego pravog monstruma — ružnu, bezobličnu figuru. U njoj ima više patnje nego ljubavi.
Žrtva
![Slika Pabla Pikasa „Raspeće“ Slika Pabla Pikasa „Raspeće“ - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/111796/73/1117967348_0:0:966:745_600x0_80_0_0_b00b42a8a456c4f64481918c3d02b84c.jpg)
Poslednjih godina zajedničkog života sa Hohlovom, Pikaso se lomio između dve porodice: umetnik je pronašao novu muzu — 17-godišnju Mariju Terezu Valter. Ona je rodila Pikasu ćerku Maju i inspirisala novi period u njegovom stvaralaštvu. Pablo slika jedan od svojih najpoznatijih ciklusa — „Raspeća“.
Lik Olge postaje težak, Pikaso je predstavlja kao da je okamenjena. U radovima umetnika njegov brak liči na dvoboj, u kojem nema pobednika — samo žrtve.
Veza slikara sa Hohlovom se konačno završila 1935. godine i to veoma dramatično. Pikaso je čak ostavio umetnost — godinu dana nije slikao. Nije hteo da deli s Olgom imovinu, zato se zvanično nisu razveli do kraja njenog života. Olga je umrla od raka 1955. godine. Sve do poslednjih dana svog života pisala je Pikasu pisma.