Ministarstvo iznelo je hronologiju tragedije iz minuta u minut sa prikazom objektivnih podataka radarskih sredstava o situaciji u vazduhu iznad Sirije 17. septembra i dejstva izraelske avijacije u oblasti avionske nesreće.
Izraelsko vazduhoplovstvo upozorilo je ruske kolege o planiranom napadu na industrijske objekte u Sirije 17. septembra u trenutku početka napada, ali ne blagovremeno, čime je narušio sporazum iz 2015. godine o sprečavanju incidenata u vazduhu, saopštio je Konašenkov.
One je istakao da izraelska vojska nije navela mesto svojih lovaca F-16.
Izraelsko vazduhoplovstvo dovelo je rusku stranu u zabludu u vezi sa područjem napada u Siriji 17. septembra, zbog čega je došlo do nesreće Il-20, koji nije mogao da uđe u bezbednu zonu, dodao je Konašenkov.
„Tokom razgovora predstavnica štaba vazduhoplovnih snaga Izraela saopštila je da se ciljevi, na koje se planira napad izraelskih aviona, nalaze na severu Sirije“, rekao je portparol.
„Kao što vidite na mapi, vazdušni napadi Izraela nisu izvedeni u severnom delu Sirije, već na području Latakije, koja je zapadna provincija, a sam grad Latakija se nalazi na zapadnoj obali zemlje“, dodao je Konašenkov.
Odmah nakon upozorenja, komandant Il-20, koji je bio na severu Sirije, dobio je naređenje da napusti područje izvršenja zadatka na jugu i vrati se u bazu.
Zbog činjenice da je izraelski oficir obmanuo u pogledu područja napada, ruski avion Il-20 nije uspeo da se povuče na bezbedno područje, objasnio je Konašenkov.
Izraelski piloti lovaca F-16 namerno su se pokrivali ruskim Il-20 od sirijskih protivavionskih raketa, nastavljajući da manevrišu u ovoj oblasti, naglasio je on.
„Izraelski pilot morao je da zna da je efikasna reflektujuća površina aviona Il-20 značajno veća od analogne površine lovca F-16 i upravo ruski avion će biti najverovatnija meta protivavionske rakete“, dodao je Konašenkov.
Avion F-16 izraelskih vazduhoplovnih snaga se približavao avionu Il-20, što je protivvazdušna odbrana Sirije shvatila kao pokušaj drugog napada na infrastrukturne objekte u Siriji, rekao je on.
Konašenkov je precizirao da je raketa sirijskih PVO pogodila avion u 22.03 po moskovskom vremenu (21.03 po srednjoevropskom).
Posada ruskog izviđačkog aviona pokušala je da se spase i započela vanredno sletanje nakon što su ga izraelski lovci F-16 iskoristili za pokrivanje od raketa sirijske PVO, dodao je on.
„U 22.03 sirijska protivavionska raketa pogodila je mnogo veću (od izraelskog F-16) i bližu metu — avion Il-20. Komandant posade prijavio je požar i početak naglog pada. U 22.07 oznaka ruskog izviđačkog aviona Il-20 nestala je sa radarskih ekrana“, naveo je on.
Izrael je ponudio ruskim vojnicima pomoć u potrazi aviona tek 50 minuta nakon što je avion oboren zbog neodgovornih postupaka izraelskih lovaca, rekao je Konašenkov.
Prema njegovim rečima izraelski avioni su napustili zonu u 22.40, dok ih je ruska vojska obavestila o početku operacije potrage u 22.29.
Izraelski avioni nisu otišli u svoj vazdušni prostor, već su ostali u istom području i nastavili vazdušno dežurstvo do 22.40. U 22.29. dežurni oficir komande ruske grupe u Siriji saopštio je izraelskom oficiru vazduhoplovnih snaga da je ruski avion pogođen. Rusija je tražila da se njihova sredstva povuku iz tog područja, pošto su korišćena sredstva za spasavanje, objasnio je on.
Ministarstvo odbrane Rusije smatra da su za obaranje izviđačkog aviona Il-20 u Siriji krive izraelske vazduhoplovne snage, koje su ili delovale neprofesionalno ili su izvršile kriminalnu nemarnost, istakao je Konašenkov.
„Prikazani objektivni podaci pokazuju da akcije izraelskih pilota, koji su doveli do pogibije 15 ruskih vojnika, govore ili o nedostatku profesionalizma ili barem o kriminalnom nemaru. Zbog toga smatramo da su za tragediju sa ruskim avionom Il-20 u potpunosti krive vazduhoplovne snage Izraela i oni koji su donosili odluku o ovakvim postupcima“, rekao je portparol Ministarstva.
Rusija je pre katastrofe aviona Il-20 bila spremna da pomaže Izraelu u potrazi za posmrtnim ostacima izraelskih vojnika u Siriji, rekao je Konašenkov. „U ovom kontekstu, potezi izraelske avijacije prema ruskom avionu Il-20 izlaze izvan okvira civilizovane izgradnje odnosa“, zaključio je predstavnik Ministarstva odbrane.
Ruska strana je obaveštavala Izrael o svojim letovima tokom operacije u Siriji 12 puta češće nego Izrael Rusiju, istakao je on.
Takođe, Rusija nikada nije kršila sporazum sa Izraelom i nije upotrebljavala protiv njegovih aviona svoju protivvazdušnu odbranu u Siriji, čak i kada je od izraelske strane dolazila pretnja, naglasio je on.
Pri tome je Konašenkov naglasio da se ponašanje izraelskih pilota „radikalno razlikuje od akcija američke avijacije u regionu“. Rusija i Sjedinjene Američke Države imaju kanal veze za sprečavanje incidenata u vazduhu. Strane unapred obaveštavaju jedna drugu o planovima upotrebe avijacije u različitim oblastima Sirije.
„To nam omogućava da blagovremeno preduzimamo mere za isključivanje svih situacija koje predstavljaju pretnju ruskim i američkim trupama, kako u vazduhu tako i na zemlji“, dodao je general.
Ministarstvo odbrane Rusije saopštilo je da je 17. septembra u 23 sata po moskovskom vremenu izgubljena veza s ruskim avionom Il-20 koji se vraćao u avio-bazu Hmejmim. Avion se nalazio na 35 kilometara od obale Sredozemnog mora.
U isto vreme, kako je saopštilo Ministarstvo, četiri izraelska lovca F-16 napala su sirijske objekte u Latakiji. Prema podacima Ministarstva odbrane Rusije, skrivajući se iza ruskog aviona, izraelski piloti su ga izložili napadu sirijske protivvazdušne odbrane. Il-20 je oboren raketom iz kompleksa S-200. Poginulo je 15 ruskih vojnika.