Treći divizion 250. Raketne brigade jugoslovenske PVO oborio je lovca F-16 u okolini Šapca, a teško oštetio i dva nevidljiva aviona F-117, od kojih se jedan prinudno spustio u Zagreb, a drugi u Sarajevo. Ipak, najveći podvig ove jedinice je obaranje F-117 27. marta 1999. u ataru sela Buđanovci.
Poslednjih desetak dana u srpskim medijima pojavljuju se informacije da su delovi ovog aviona odmah po obaranju prosleđeni u Kinu i Rusiju. O tome je u emisiji „Na nišanu Lazanskog“ govorio pukovnik Zoltan Dani, komandant posade koja je oborila američki avion.
Delovi olupine oborenog aviona završili su u beogradskom Muzeju vazduhoplovstva, neki su završili u spomen-sobi 250. Brigade, a neki su u spomen-sobi pukovnika Danija u mestu Skorenovac kod Kovina, kaže on.
Iako su kružile glasine da je američka Ambasada tražila da se glavni delovi aviona vrate, oni se nalaze u depou Muzeja vazduhoplovstva, dodaje.
„Ja sam išao i video sam da su još tamo. To je sto posto taj motor jer imam fotografije sa mesta kada je oboren, tako da može da se uporedi“, kaže Dani.
O tome da li su srpske vlasti neke delove aviona ustupile Rusiji ili Kini, Dani kaže, može samo da nagađa.
„Ne mogu da kažem ništa direktno i sa sigurnošću. Ljudi iz Buđanovaca pričali su da su dve-tri godine posle toga dolazili neki Kinezi i tražili su da pokupe sve što je bilo kod seljaka, svaki šrafčić. Interesantna je priča jednog Buđanovčanina. On je bio u kući sa majkom, a Kinezi su saznali da on ima crevo za vazduh za pilota. I oni su došli kod njega da to kupe. Oni ga pitaju po kojoj ceni bi im prodao to crevo, a njegova majka odgovara da im proda po ceni šporeta ’smederevca‘“, priča Dani.
Dani je, kaže, čuo za mnogo sličnih slučajeva, a kada su se glasine da Kinezi kupuju sve što je otpalo sa oborenog američkog aviona, meštani su se utrkivali ko će više delova da sakupi.
Sagovornik Sputnjika je, kako kaže, siguran da su i Rusi dobili neke delove američkog aviona.
Za četiri kompjutera kojima je avion bio opremljen, Dani je čuo glasine da su završili u Kini i da su bili prodati za pet miliona dolara.
Spomen-sobe u kojima su izloženi delovi oborenog američkog aviona obilazili su i američki oficiri, koji su takođe obišli i komandu 250. Brigade u Jakovu. Na ulazu u komandu brigade, priča Dani, nacrtana su tri aviona — F-117, B-2 i F-16.
Američki bombarder B-2 pogođen je 20. maja 1999, posle ponoći, a potvrde da je taj avion pogođen nema jer je, prema Danijevim rečima, pao na hrvatsku stranu, 15 kilometara od granice.
Dani je čuo priče od hrvatskih vatrogasaca koji su te noći gasili požar u šumi u blizini Vinkovaca, a takođe je avion bio izbrisan sa liste aviona. Avion je kasnije vraćen na listu.
„Neko je posao odradio činovnički, pa ga je izbrisao zato što ga nema, a onda su videli da su se na taj način izdali, pa kao to je bila štamparska greška“, kaže Dani.
Dani je takođe razgovarao sa hrvatskim policajcem koji je obezbeđivao deo šume na koju je avion pao. Te noći su, prema rečima tog policajca, u prostor šume gde je pao avion, ušli kamioni Kfora (međunarodnih snaga u BiH), koji su odneli sve, pa čak i metar i po debeo sloj zemlje.
„Oni znaju da smo ga oborili, mi znamo da smo ga oborili, oni neće da priznaju. Priznaju onaj F-16 koji je pao blizu Šapca, koji je takođe oborila naša jedinica. Znači, mi računamo tri komada. Pored toga, pogodili smo još dva. Oni su oštećeni, ali nisu pali“, kaže Dani.