Trenutno se u Južno-Sahalinsku održava Međunarodni geotehnički simpozijum na kojem učestvuje 80 stručnjaka iz Japana, Velike Britanije, Južne Koreje, Kazahstana i čitavog Dalekog istoka, koji govore o svojim iskustvima u projektovanju i izgradnji takve hidrauličke strukture, sa posebnim naglaskom na specifičnost klime i njen uticaj na most.
„Mislim da će iskustvo stečeno na izgradnji Krimskog mosta pomoći i to zahvaljujući pozitivnim lekcijama koje smo usvojili i zbog proučavanja onih problema sa kojima smo se tamo suočavali. Jasno je da će se ubuduće sve više pažnje posvećivati Dalekom istoku, kako po pitanju rukovođenja regionom, tako i po pitanju infrastrukture. Mislim da je ideja izgradnje mosta na Sahalinu deo dugoročnog projekta, deo vizije našeg rukovodstva o budućnosti tog regiona“, rekao je za Sputnjik ruski politikolog Sergej Birjukov.
Ranije je saopšteno da se planira da železnički most bude postavljen na najužem mestu Tatarskog moreuza koji odvaja Sahalin od kopna. Most će biti dugačak šest kilometara i biće deo buduće pruge dugačke 580 kilometara koja će spajati selo Selihino u Habarovskom kraju i selo Niš na Sahalinu. Trenutno se roba između ostrva i kopna prevozi trajektima na relaciji Vanino-Holmsk, ali taj transport često zavisi od vremenskih uslova.
Pozivajući se na preliminarne procene Ruskih železnica, ruski mediji navode da će železnički most na Sahalinu koji će povezati ostrvo sa kontinentalnim delom Rusije biti 3,5 puta skuplji od Krimskog mosta. To se objašnjava trusnim terenom, kompleksnim inženjersko-hidrološkim uslovima, nepristupačnošću terena i geografskom pozicijom na krajnjem severu. Zemljište na Sahalinu je zbog monsuna sklono klizištima, pa i to stvara određene probleme građevinarima.
Vrednost projekta, prema preliminarnim procenama, iznosiće blizu 540 milijardi rubalja, od čega će za most otići 252,8 milijardi rubalja, dok će ostatak biti potrošen za železničke pruge na Sahalinu i dubokovodni terminal u Iljinskom, odakle će ugalj biti transportovan vozovima.
Eksperti kažu da takav most predstavlja strateški interes ne samo za Habrovski kraj, već i za celu zemlju.
Konačna odluka o izgradnji mosta još nije doneta. Razmatra se i o druga opcija — izgradnja tunela, koji će povezivati Sahalin, na kojem živi manje od pola miliona ljudi, sa kontinentalnim delom Rusije. Generalni direktor Ruskih železnica Oleg Belozjorov je ranije izjavio da kompanija priprema konačne kalkulacije troškova saobraćajnog prelaza i da projekat treba da bude revidiran i optimizovan.
Ideja o izgradnji mosta na Sahalinu postoji već decenijama i to pitanje je više puta pokretano od sredine 20. veka. Još je u Staljinovo doba postojao plan da se veliko ostrvo poveže sa kopnenim delom Rusije, ali tada se nije spominjao most, nego železnički tunel ispod Tatarskog moreuza. Međutim, ta ideja nije realizovana. Pitanje povezivanja dveju obala mostom ili tunelom ponovo je pokrenuto 2007. godine.
O tome da Rusija istražuje izvodljivost izgradnje železničkog mosta na Sahalinu govorio je još u septembru prošle godine na Istočnom ekonomskom forumu u Vladivostoku i ruski predsednik Vladimir Putin, koji je rekao da će taj projekat, kao i razvoj Severnog morskog puta, modernizacija Bajkalsko-amurske i Transsibirske železnice, „omogućiti da Daleki istok Rusije postane jedno od najvažnijih logističkih čvorišta u svetu“.