Brisel i Peking su se u Pekingu 25. juna dogovorili o trgovačko-ekonomskom dijalogu na najvišem nivou. Istog dana je Kina poslala signal SAD da se dogovorila sa Francuskom da u narednom periodu kupi više aviona „Erbas“ nego što je prethodno bilo planirano i ugovoreno. Takođe, ugovoren je uvoz značajnih količina govedine. Eksperti za Sputnjik govore da će carinski rat Kine sa SAD u prvom redu udariti na izvoz aviona „Boing“ i kao i na američke proizvođače poljoprivrednih proizvoda.
Nakon što su SAD objavile da uvode carine i ograničenja u trgovačkim odnosima sa Kinom, a potom i sa EU, došlo je do prvog značajnijeg povezivanja Pekinga i Brisela. Obe strane su izrazile želju da se suprotstave akcijama administracije SAD.
Zamenik predsednika Evropske komisije i komesar za rad, rast, investicije i konkurentnost Jurki Katajnen je upozorio da nema svrhe da se preduzimaju jednostrani koraci koji narušavaju principe Svetske trgovinske organizacije. Brisel i Peking su se dogovorili da će oformiti radnu grupu koja će stimulisati bolje prilagođavanje pravila i principa STO i aktivno se suprotstavljati jednostranim potezima i preotekcionizmu u trgovini.
Ekspert Instituta tržišta fondova i uprave Mihail Beljajev za Sputnjik objašnjava da će pragmatičan pristup u ekonomiji i komercijalne koristi sve više voditi zbližavanju Kine i EU, što će biti svojevrsni način borbe protiv protekcionizma u svetskoj trgovini.
„Delovanje Evrope je još uvek pod velikim uticajem SAD. Ali vidimo da sada Vašington zauzima sve oštriji stav u odnosu na Evropu. Raskol između Evrope i SAD dobija sve očitije obrise. A to onda pravi još veći impuls za evropske države da se okrenu Kini i Jugoistočnoj Aziji. Kina i Azija u celini postaju centar svetskog razvoja. Evropa se nalazi između dva suprotna pola — SAD sa jedne strane i Kine sa druge. Zato će se veze Evrope i Kine pojačati i to ubrzo, bez obzira na sva politička trenja i nesuglasice u trgovačko-investicionoj sferi“, objašnjava Beljajev.
Dijalog na visokom nivou bi trebalo da definiše te nesuglasice, ali i da dovede do potpisivanja sporazuma o širenju saradnje i konkretno o kupovini značajnih količina francuske govedine i aviona „Erbas“.
Ekspert Šangajskog finansijskog fakulteta Li Kaj za Sputnjik objašnjava da se „Boing“ može suočiti sa veliki gubicima, kada stupe na snagu recipročne mere Kine, kao odgovor na uvođenje carina i ograničenja od strane SAD.
„Kao što je poznato, dva najveća proizvođača aviona na svetu su američki ’Boing‘ i francuski ’Erbas‘. Ako Kina odluči da ne kupuje ’Boing‘, onda će automatski od toga profitirati ’Erbas‘. Izvoz aviona igra veoma važnu ulogu ne samo što se tiče biznisa. Grupe za lobiranje iz ’Boinga‘ imaju veliki uticaj u američkim političkim krugovima. U ’Boingu‘ postoji veoma složena i višeslojna proizvodna linija i ako samo jedna karika zakaže, gubitke i probleme imaju mnogi. Bez obzira na to što Peking i Vašington nisu stupali u dublje verbalne okršaje, mere koje preduzimaju obe strane govori u prilog pretpostavci da će trgovinski rat potrajati“, konstatuje kineski stručnjak.
Stručnjaci očekuju da će u narednim danima Tramp objaviti uvođenje novih mera, koje će biti usmerene protiv kineske kupovine američkih aktiva i kao još jedan korak dalje u sve ozbiljnijem trgovinskom sukobu.