Među 20 vodećih prevoznika koji su stali uz Peking nalaze se „Er Kanada“, „Britiš ervejs“ i „Lufthanza“.
Desetine avio-kompanija imaju još tri dana da odluče da li će poštovati nalog Pekinga ili će se suočiti sa posledicama koje bi mogle negativno da utiču na njihovo poslovanje u Kini, uključujući pravne sankcije.
Sve veća upotreba odrednice „Tajvan, Kina“ na mapama na sajtovima tih vazdušnih kompanija predstavlja još jednu pobedu kineskog predsednika Si Đinpinga i nastojanja Komunističke partije da prisili strane kompanije da se povinuju kineskoj geopolitičkoj viziji, čak i u operacijama izvan Kine, ocenjuje AP.
Za Peking postoji samo jedna Kina, čiji je Tajvan deo. Vašington zvanično priznaje Peking, a ne Tajpej, mada uprkos nepostojanju formalnih veza, SAD su se obavezale da odgovore na pretnje Tajvanu i glavni su snabdevač ostrva vojnom opremom.
Kineski predsednik Si Đinping je upozorio tajvanskog izaslanika da pitanje ujedinjenja ne može da se odlaže beskonačno a kineska vojska je poslala borbene avione kod tajvanske obale.
I dok Kina intenzivira napore da izoluje diplomatski Tajvan, spisak multinacionalnih kompanije koje su se povinovale volji Pekinga je sve duži, navodi AP.
Agencija podseća da se američki prodajni lanac odeće „Gep“ izvinio ovog meseca zbog prodaje majica sa mapom Kine bez Tajvana i povukao tu robu iz prodavnica širom sveta, kao i da su u januaru „Delta erlajns“, „Meriot“, „Zara“ i „Medtronik“ takođe uputili javno izvinjenje zbog toga što su Tajvan okarakterisali kao zemlju.
Dan nakon izvinjenja kompanije „Delta erlajns“ zbog „nanošenja emocionalne štete kineskom narodu“, Administracija za civilnu avijaciju Kine objavila je saopštenje na svom sajtu u kome se od stranih avio-kompanija koje posluju u Kini zahteva da izbegavaju odrednice koje Tajvan, Hongkong i Makao tretiraju kao zemlje.
Neki strani avio-prevoznici počeli su da menjaju padajuće menije na svojim sajtovima i da Tajvan ne tretiraju više kao „zemlju“ već „zemlju/region“.
Ali Peking je, dodaje AP, želeo više.
Kineska Administracija za civilnu avijaciju uputila je pismo na adrese 36 stranih avio-prevoznika naloživši im da se prema Tajvanu eksplicitno odnose kao delu Kine.
Deset dana kasnije usledio je odgovor SAD u kojem je Bela kuća okarakterisala ovaj zahtev kao „orvelovsku besmislicu“ i odbacila zahtev Pekinga.
Sutradan je uzvratilo kinesko Ministarstvo spoljnih poslova saopštivši da su Tajvan, Hongkong i Makao „neotuđivi“ delovi teritorije Kine te da strane kompanije koje operišu u Kini „treba da poštuju kineski suverenitet i teritorijalni integritet, pridržavaju se kineskih zakona i uvažavaju nacionalna osećanja građana Kine“.
Vodeći američki avio-prevoznici ipak još nisu promenili svoju politiku: „Junajted erlajns, „Ameriken erlajns, „Delta i Havajan erlajns“, kao i australijski „Kvantas ervejs“ na svojim veb-stranicama nemaju danas odrednicu Tajvan kao deo Kine.
Ove kompanije navele su za AP da razmatraju zahtev Pekinga.
Tanjug