Sultanov, sumirajući rezultate 2017. godine ističe da je ova, baš kao i 2016, bila godina maksimalnog intenziteta radova u skladu sa obavezama koje RŽD Internešenel ima prema Vladi Srbije i „Železnicama Srbije“.
— U 2017. smo uspešno završili južni krak koridora 10, rekonstrukciju tri deonice. Radili smo tako da ni u jednom trenutku nije prekinut međunarodni saobraćaj, što je dobro i što se tiče logistike i prihoda u budžet zbog tranzita međunarodne robe. Ti objekti su uspešno predati u roku koji je odredio naš investitor, a sada su u garantnom roku — imamo obavezu da ih pratimo još tri godine. Osim toga, počeli smo da radimo i barsku pragu. U junu su završeni svi radovi na prvoj fazi pruge Resnik—Valjevo i ona je puštena u saobraćaj tačno u roku koji je odredila Vlada Srbije. Bez obzira što je bilo problema vezanih za eksproprijaciju i dobijanje građevinske dozvole, i prva i druga uspešno su završene u novembru.
Koje projekte biste još izdvojili?
— Potpisivanje Aneksa 3.1 u februaru za izgradnju tunela i vijadukta koji su sastavni deo međunarodne pruge Beograd—Budimpšeta na deonici od Stare Pazove do Novog Sada. To je ogromna investicija, ne samo za Srbiju nego i za čitav region. Projekat je jedinstven zbog geologije i važnosti Fruške gore.
Šta se tu konkretno gradi?
— Radi se o tunelu koji ima dve cevi, svaka dužine 1.100 metara, što ukupno daje 2,2 linijskih kilometara tunela koji odmah prelaze u vijadukt. Pruga od Stare Pazove do Novog Sada ide kroz Frušku goru, ali zbog pojačane brzine voza do 200 na sat, mi smo sravnili osovinu i idemo drugom trasom. Vijadukt ima dva mosta, svaki po tri kilometara dužine i posle toga idemo dalje obalom Dunava do Petrovaradina. Reč je o veoma unikalnom projektu. Druga značajna stvar u 2017. bilo je potpisivanje Aneksa 3.2 u novembru, koji je vezan za izgradnju pruge od Stare Pazove do Novog Sada. Sada čekamo građevinsku dozvolu i završavanje međunarodne procedure, ali mogu da kažem da smo u 2018. spremni da počnemo rad.
Zašto je taj projekat toliko jedinstven?
— Jedinstven je i što se tiče obima investicije, brzine pruge i obima radova. Gradimo ga sa našim kineskim kolegama. Oni se bave prvom i trećom deonicom od Beograda do stanice Kelebija na granici sa Mađarskom. Mi gradimo najkraći ali najteži deo koji ide kroz Frušku goru. Osim toga, paralelno smo uveli Žeželjev most. To nije naš projekat, ali smo mi dali najbolju ponudu i za ugradnju koloseka i za puštanje tog mosta u železnički saobraćaj. To je jedan tehnološki projekat i on je veoma zahtevan jer je brzina kretanja voza 200 kilometara, što se nikad nije desilo u Srbiji. Treba istaći i da na kraju svi ovi kompleksni radovi moraju da budu priznati od nadzornog tela EU za međunarodni koridor koje mora da primi i projekat, i kvalitet izvedenih radova, i kvalitet bezbednosti i da dozvoli saobraćaj međunarodnom prugom. To je zato što sada postoji važeći zakon o interoperabilnosti i bezbednosti železničkog saobraćaja, koji je haromonizovan sa svim zahtevima EU pošto Srbija ide u tom pravcu. Ne hvalim se, ali moram da kažem: bez obzira što smo „Ruska železnica“, mi radimo po evropskim standardima, što se tiče i projektovanja, i izvođenja i radova.
Izjavili ste da je RŽD Internešenel spremna da obnovi čitavu barsku prugu.
— Da, postoji ta mogućnost. Imamo dosta kapaciteta u Srbiji. To naravno možemo samo sa Vladom Republike Srbije. Ako bude takve odluke, moramo da zajedno nađemo izvor finansiranja. A nema sumnje da imamo kapacitet i znanje: 105 jedinica mehanizacije, više od 100 ljudi i, što je bitno, imamo dobru bazu podataka i za nabavljače i za podizvođače radova koji već znaju kako mi radimo i naše zahteve što se tiče tempa, brzine i kvaliteta radova kao i filozofije radova. I naravno, imamo snagu. Sada mora da bude želje i sa druge strane zato što smo mi završili 77 kilometara na barskoj pruzi, a još imamo skoro 150 kilometara nezavršenih.
Koliko kilometara pruge planirate da u 2018. godini izgradite u Srbiji?
— Planiramo da počnemo sa radovima na pruzi od Stare Pazove do Novog Sada. Osim ovog velikog vijadukta, imamo i tzv. vijaduktni kilometar 51, a potom i deo pruge i deo nasipa koji prolazi kroz opštinu Sremski Karlovci. U toku su pripremni radovi za tunel, a nadam se da ćemo na proleće krenuti sa osnovnim radovima vezanim za bušenje tunela. O težini radova govori sledeća činjenica: dužina u linijskom izrazu za dužinu pruge po aneksu 3.1, to je tunel 1,1 kilometar i vijadukt tri kilometara, dakle ukupno četiri kilometara. Ali da bismo izgradili ta četiri kilometara pruge, mi moramo da napravimo 80 kilometara šipova. Čitava pruga od Stare Pazove do Novog Sada ima 40 kilometara a ovde u Fruškoj gori imamo toliko zahtevan posao.
Da li RŽD Internešenel planira kupovinu nekih firmi u Srbiji i širenje poslovanja?
— To jeste deo našeg strateškg razvoja. Imamo to u planu i procedura je u toku. Nadam se da ćemo početkom sledeće godine moći da iznesemo u javnost koja je to firma.
Čime će se baviti ta firma?
— Infrastrukturnim projektima, što je sada veoma bitno za Srbiju.
Čime ste najzadovoljniji u Srbiji, a šta bi moglo da bude bolje?
— Radio sam u nizu zemalja i uvek su linijski infrastrukturni objekti veoma zahtevni. Zbog toga ima puno problema. Ali ovde idem rame uz rame sa našim investitorom i resornim ministarstvom i zahvaljujući tom odnosu prema nama kao glavnom izvođaču radova imali smo veoma uspešnu 2017. godinu. Nadam se da ćemo tako nastaviti.