Naime, bivša Jugoslavija primila je od Iračana na remont 19 borbenih aviona Mig 21 i Mig 23. Letelice su primljene uoči raspada Jugoslavije 1991. godine i nalazili su se u Zagrebu u Remontnom zavodu „Zmaj“ u Velikoj Gorici. Međutim, raspad Jugoslavije uslovio je da Irak ne dobije svoje „migove“ natrag.
Boriša Mandić, pilot instruktor i predsednik Udruženja nadzvučnih pilota, za Sputnjik objašnjava kako su irački „migovi“ dospeli u Srbiju.
„Leta 1991. godine vrhovna komanda izdala je naređenje o dislokaciji, odnosno preseljenju sredstava ratne tehnike sa ugroženih na sigurna područja. Na bazi te naredbe došlo je do mnogo samoinicijativnih akcija, a jedna od njih je i ’prebaziranje‘ iračkih ’migova‘ iz Remontnog zavoda ’Zmaj‘, delom za Bihać, a delom za aerodrom Batajnica. Tom prilikom jedan kolega je, neverovatnom hrabrošću, u jednom Mig-u 23 koji je bio nekompletan i neispravan, doleteo na aerodrom u Bihaću. Tamo su ga malo doterali, a zatim je taj avion, iz sastava Oružanih snaga Iraka, doleteo za Batajnicu“, priča Mandić.
Iako se spekuliše o tome koliko je tačno iračkih „migova“ na kraju završilo u Srbiji, Mandić kaže da su, prema njegovim saznanjima, „migovi 21“, jedan dvosed i pet jednoseda, u delovima, kopnenim putem stigli u Beograd, gde su posle bili sklapani u Zavodu „Moma Stanojlović“.
„Jedan Mig-23 jedno vreme nalazio se u Muzeju ratnog vazduhoplovstva na aerodromu Surčin. Bio je to vrlo interesantan primerak, s obzirom na to da je učestvovao u iračko-iranskom ratu. Kasnijih godina, kako zbog situacije u Iraku, tako i zbog situacije na našim prostorima, sva ta tehnika koja je bila na aerodromu Batajnica bačena je na neku livadu, a primerak koji se nalazio u muzeju je, nakon intervencije ljudi iz Ambasade SAD, prebačen ponovo na batajnički aerodrom. Pojavila se potreba da tu tehniku neko preuzme, ali niko ne može da tvrdi ko bi to mogao da bude — da li Oružane snage Iraka samostalno ili pod patronatom američkih snaga, da li možda NATO ili kolekcionari… Međutim, prema mojim saznanjima, ta tehnika je još u Srbiji“, objašnjava Mandić.
Iračke „migove“, dodaje naš sagovornik, zvali su „šareni“, jer su bili u maskirnim bojama Oružanih snaga Iraka. Danas su, kaže Mandić, ti avioni bezvredni.
„Vreme je učinilo svoje, a kisele kiše i neodržavanje letelica uzelo je svoj danak. Sa druge strane, postoje priče da su sa tih aviona pokradeni delovi koji su bili vredni. Iako ovo drugo ne mogu da tvrdim, siguran sam da je ta tehnika danas bezvredna, ako je naravno, još tamo“, zaključuje Mandić za Sputnjik.
Podsećanja radi, 2009. godine pojavila se vest da Irak potražuje od Srbije 19 borbenih aviona Mig 21 i Mig 23, koji su pre 20 godina dopremljeni na remont u Jugoslaviju.
„Avioni nisu u voznom stanju, niti ih je moguće osposobiti za letenje bez enormnih ulaganja“, rekao je tada načelnik Generalštaba general Miloje Miletić.