Taj potez crnogorskih komšija šokirao je Hrvate, koji već godinama pokušavaju da postanu ključni predstavnik NATO-a u regionu. Međutim, stanje Ratnog vazduhoplovstva Hrvatske ne ide na ruku ostvarenju takvih ambicija zvaničnog Zagreba.
Denis Krnić, vojni komentator iz Splita, za Sputnjik kaže da je činjenica da je hrvatska vojna avijacija u lošem stanju.
„Kao što je poznato, Hrvatska je napravila remont svojih ’migova 21‘ u Ukrajini i taj potez nije se pokazao kao pun pogodak, jer avioni jesu remontovani, ali mi i pored toga nemamo pune sposobnosti tih aviona. Kao što je rekao sadašnji ministar odbrane Hrvatske, ali i bivši, tu su se pojavili određeni dokazi i indicije da su neki ’migovi‘ ’sklepani‘ iz raznoraznih delova nekih drugih ’migova‘ razasutih sa svih strana sveta. Dakle, na papiru je 12 aviona, ali mislim da ukupna ispravnost tih aviona ne prelazi broj od njih pet. Dakle, remont aviona u Ukrajini se pokazao kao loša odluka, to je nažalost opšte poznata stvar i o tome se kod nas prilično pisalo u medijima. U tim okolnostima pomalo je bilo očekivano da se Crna Gora, ako već želi da joj neko nadzire nebo, okrene recimo Italiji ili Grčkoj“, objašnjava Krnić.
Međutim, napominje naš sagovornik, takođe je dobro poznato da se Hrvatska trenutno nalazi u postupku nabavke novih borbenih aviona.
„Po svemu sudeći to će biti jedan dobar zapadni avion, a nakon što ti avioni dođu u Hrvatsku i postignu punu borbenu sposobnost, verujem da će možda biti moguće razgovarati i sa Crnom Gorom, kao i možda sa Bosnom i Hercegovinom i Albanijom da Ratno vazduhoplovstvo Hrvatske pruža određene usluge ’er polisinga‘“, ocenjuje Krnić za Sputnjik.
Podsećanja radi, Vojna policija Hrvatske prošle godine sprovela je veliku istragu o avionima MiG 21 koji su kupljeni i remontovani u Ukrajini.
Zagrebački „Jutarnji list“ pisao je, između ostalog, da su u istrazi utvrđene mnogobrojne nepravilnosti i da se ozbiljno sumnja da je u tom poslu isplaćen mito.
„Prema informacijama iz istrage, kriminalistička služba Vojne policije dosad je utvrdila da su na avionima koje je Hrvatska kupila od Ukrajine ’prekucani‘ serijski brojevi i da oni ne odgovaraju dokumentaciji aviona, ni brojevima koji se navode u ugovoru o remontu, kao i da ugrađeni delovi aviona ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji aviona. Istraga je pokazala da su avioni kupljeni od Ukrajine stariji nego što piše u dokumentaciji, navodno četiri do pet godina“, naveo je tada taj list.