Pored Srbije, ova mera uvedena je i u Slovačkoj, ali i Kambodži, Šri Lanki, Boliviji i Gvatemali, što znači da se samo u ovim zemljama primarnom „njuz fidu“ mogu videti isključivo objave prijatelja, kao i plaćene reklame.
Stručnjak za internet komunikacije Zdravko Janković za Sputnjik kaže da već duži niz godina postoji tendencija smanjivanja „riča“ kod stranica koje su u vlasništvu brendova putem ograničavanja korisnika da na „njuz fidu“ vidi isključivo onaj sadržaj sa kojim je imao interakciju, odnosno, koji je „lajkovao“, a nova mera, kako kaže, predstavlja korak dalje u ovom pravcu.
To, prema njegovim rečima, izgleda ovako — ukoliko ste vlasnik neke „stranice“ i želite da se vaš post vidi u „njuz fidu“, moraćete da izvdojite određenu svotu novca. Sa druge strane, u „eksplor fidu“ će biti izlistane sve objave svih „stranica“ koje ste ikada lajkovali kao korisnik, bez obzira na to da li ste u proteklih nekoliko dana sa njima imali bilo kakvu vrstu interakcije.
Upitan da li to znači da je naša zemlja svojevrsno zamorče za Fejsbuk, Janković kaže da se to može posmatrati i kao da Srbija za ovu društvenu mrežu predstavlja jedno od najinteresantnijih tržišta u ovom delu sveta, te da na ovaj način želi da vidi kako bi ostala tržišta reagovala na nove izmene.
„Srbija je lider u broju Fejsbuk naloga, tako da će sprovođenje ovog eksperimenta omogućiti Fejsbuku da stekne uvidu u to kako će ljudi prihavatriti ove promenu na globalnom nivou. U svakom slučaju, Fejsbuk je komercijalna kompanija sa ciljem da apsolutno maksimizuju svoj profit, tako da nije reč o zaveri protiv Srba i Srbije“, ocenjuje on.
Janković, međutim, tvrdi da će se iz ugla oglašivača ova promena odraziti apsolutno negativno, jer će firme biti primorane da investiraju dodatna sredstva kako bi njihove objave bile vidljive, dok će korisnicima biti uskraćena mogućnost da se informišu kao dosad, i to putem sadržaja koji je bio prikazivan na tim istim stranicama.
„Svako ko je dosad želeo da se oglašava putem Fejsbuka planirao je nekakav određeni budžet za jedan određeni tip kampanje, međutim ubuduće će morati da planira i na drugi tip, što će mnoge firme primorati na to da te budžete prepolove, dok će drugi svoje budžete povećavati. Što se tiče korisnika, sam taj informativni sadržaj koji je Fejsbuk nosio sa sobom počeće da gubi na značaju“, naglašava on.
Mnogi ljudi su se, objašnjava on, informisali putem „fan“ stranica o raznim temama i događajima, što više neće biti slučaj. Sa druge strane, ovaj korak Fejsbuka može povratiti popularnost samih medija jer će se ljudi u nedostatku informacija sa „njuz fida“ ponovo vratiti pretraživanju samih medijskih sajtova.
S tim u vezi, napominje on, Fejsbuk je napravio komplikovano odluku koja će možda imati posledice po samu kompaniju, a činjenica je i da je u ponedeljak zabeležen pad njenih akcija za nekih 2,7 odsto što, kako ocenjuje, nije malo.
Janković dodaje i da se na ovaj potez Fejsbuka može gledati i kao na mač sa dve oštrice, iako, kako kaže, Fejsbuk je morao da uđe u ovakav vid eksperimenta ne bi li popravio svoj poslovni rezultat.
Da li će se nakon određenog vremena ova mera usvojiti širom sveta, ili će se ovo Fejsbuku obiti o glavu, ostaje da se vidi, ocenjuje Janković, ali napominje da je sigurno da će Srbija sa ovom merom biti suočena u najmanju ruku narednih nekoliko meseci.