Ješilada kaže da Erdogan često vodi mnogo biznismena na ovakva putovanja ako očekuje poboljšanja ekonomskih odnosa između određene zemlje i Turske.
„Balkan je jedan od primarnih ciljeva turske ekspanzije na dva načina. Prvo, imamo neoosmanizam. Znate, Turci žive u iluziji da ih njihove bivše kolonije poštuju, pa da tamo mogu da šire posao i politički uticaj. Drugo, postoji komplementarnost ekonomskih potreba“, kaže Ješilada.
Prema njegovim rečima, Truska možemo da izvozi jeftino u te zemlje i da tamo pravi fabrike koje mogu da proizvode jeftinije od turskih.
„U tom smislu su ekonomije komplementarne — mi imamo ono što njima treba, a oni imaju potencijal da proizvode. Slično je urađeno u Makedoniji, Albaniji i BiH, pa mislim da takav uticaj gospodin Erdogan želi da proširi na Srbiju.“
Ekonomista iz Istanbula navodi da su troškovi zarada u Turskoj neverovatno visoki, a ekonomski rast je u zastoju, pa poslodavci gledaju da se razvijaju preko granica, da jeftino proizvode i izvoze na tržište EU.
„Kao što znate, proces za prijem Turske u EU je praktično mrtav. Dramatična je prednost za tursku ekonomiju ako otvara pogone u zemljama koje su bliže EU ili su čak članice. A ako te zemlje subvencionišu otvaranje radnih mesta i fabrika, tim još bolje za Tursku. Verovatno je to jedan od razloga što mnogi biznismeni žele da putuju sa Erdoganom u Srbiju“, kaže Ješilada.
Na pitanje da li Turska kroz ekonomiju teži i političkom uticaju na Balkanu, Ješilada odgovara:
„Ne samo kroz ekonomiju, već i kroz svoje islamsko nasleđe Turska povećava svoj uticaj, naravno, ne u Srbiji koja je pravoslavna. To sve zajedno bih nazvao mekom moći koja dobro radi u Albaniji i BiH. Tamo Turska šalje imame, a ima uticaj i kroz dobrotvorne fondacije. Jasno, Turska uz Rusiju želi da postane veliki igrač na Balkanu“, kaže analitičar.