Prema izveštaju te agencije iz 2015. kom je AFP imao pristup, statističke analize pokazuju da su, generalno, rizici prihvatljivi jer je verovatnoća da se dogodi „katastrofalna“ nesreća vrlo mala.
Na primer, izveštaj navodi da je prosečna mogućnost da do nesreće između dva aviona iznad Kipra dođe — oko jedan u milijardu slučajeva.
Međutim, agencija navodi da je situacija unutar jednog dela vazdušnog prostora Kipra (Nikozija FIR) i oko Kipra (175.000 kvadratnih kilometara) došla do tačke gde bezbednosni rizici više ne mogu da se smatraju prihvatljivim.
„Prema proceni je zaključeno da je potrebno pažljivo praćenje stanja, jer je ono na granici prihvatljivosti. Agencija prepoznaje da je ova situacija daleko od optimalne“, navodi se u izveštaju.
To se događa zato što instrukcije za letove iz postojeća dva različita centara za kontrolu mogu da ugroze ustanovljene bezbednosne margine, kao što je minimalno rastojanje između dve letelice.
Kako prenosi agencija, samo kontrolori vazdušnog saobraćaja u međunarodno priznatom, južnom delu Kipra smeju da izdaju uputstva za letenje avionima koji prolaze kroz vazdušni prostor Nikozije.
Ipak, kontrolori na nepriznatom aerodromu Erkan, na severu Kipra, takođe daju uputstva avionima koji lete kroz severnu trećinu vazdušnog prostora Kipra, koju oni smatraju svojom, što ponekad rezultira konfuzijom kod pilota.
Osim toga, u izveštaju je takođe izražena zabrinutost za bezbednost jer Turska ne obaveštava kiparske vlasti o letovima ratnih aviona zato što ne prepoznaje to ostrvo kao državu.
Kako se navodi, kao rezultat toga, verovatnoća nesreće između civilnog aviona i vojnog aviona je statistički viša.
Od 2011. do 2014. godišnji avio-saobraćaj preko Nikozije FIR u proseku je iznosio između 150.000 i 180.000 letova.
Situacija danas ostaje nepromenjena, a izvršni direktor mediteranske fondacije za bezbednost letenja Hristos Petru navodi da „ovaj problem nije nešto što može da se ignoriše“.
Kako agencija prenosi, koraci za ublažavanje rizika se preduzimaju.
Kontrolori vazdušnog saobraćaja na jugu funkcionišu u stanju stalne pripravnosti, prateći komunikacije između Erkana i letelica koje su u vazdušnom prostoru kako bi sprečili bilo kakvu nesreću ili ozbiljan incident.
Tanjug