Kada je reč o novinama, kompanija „Kosmo kurs“ je već počela da pravi prvi privatni ruski kosmički brod za turiste. Ako testiranja prođu uspešno, karte za svemir biće puštene u prodaju već iduće godine. Ekskurzija u kosmos trajaće 15 minuta, u grupi od šest turista, a leteće se na istoj visini na kojoj je Jurij Gagarin imao svoj legendarni let — 100 kilometara nad zemljom.
Zasad je poznato da je prvi komercijalni let planiran za 2020. godinu, a da će cena karte iznositi od 200 do 250 miliona dolara.
Uoči leta, turisti će morati da prođu lekarske preglede i trodnevnu obuku, ali i da potpišu ugovor kojim se odriču eventualnih tužbi u slučaju da njihovo zdravlje ili život budu ugroženi.
Svaki svemirski putnik će tokom leta moći da provede 5-6 minuta u bestežinskom stanju, i da se slobodno kreće po kabini površine 30 kvadratnih metara.
Građani Rusije su već iskazali spremnost da izdvoje astronomsku svotu novca za nesvakidašnju avanturu, a u „Kosmo kursu“ ne isključuju mogućnost da će prvi turisti biti poznati Rusi, pre svega političari, glumci itd.
„Već su nam se obraćali građani Rusije sa željom da lete. Nekoliko ljudi izrazilo je snažnu želju da leti, i ne mogu da dočekaju lekarski pregled“, rekao je generalni direktor „Kosmo kursa“ Pavel Puškin.
Višekratni suborbitalni brod se gradi od novca privatnih investitora, čija se imena drže u tajnosti, a vrednost projekta se procenjuje na 150 miliona dolara.
Neki ruski mediji tvrde da je uralski oligarh Iskander Mahmudov spreman da investira u raketu za kosmički turizam.
Mahmudov je većinski vlasnik Uralske rudarsko-metalurške kompanije i jedan je od najbogatijih Rusa. „Forbs“ je njegovo bogatstvo procenio na oko 6,3 milijarde dolara.
Kako god bilo, prvi probni let planiran je 2019-2020. godine, i on će proteći bez putnika. Letovi će startovati sa jednog od ruskih kosmodroma — Kapustin Jara ili Bajkonur.
U „Kosmo kursu“ kažu da postoji mogućnost da će najavljena cena turističkih ekskurzija u svemir biti korigovana i snižena, a analitičari iz oblasti kosmonautike smatraju da je to uslov kako bi kosmički turizam postao masovan.
Stručnjaci očekuju da će se cena sniziti minimum dva puta nakon što počne serijska proizvodnja brodova i nakon što se uspostavi stabilan priliv turista.
Svemirski turizam je postao realnost još 2001. godine, kada je američki milioner Denis Tito obavio prvi turistički let u kosmos. On je leteo ruskim brodom „Sojuz“ na Međunarodnu svemirsku stanicu (MSS) za 20 miliona dolara. Od tada do danas na MSS je boravilo svega sedam turista.
Danas postoje četiri varijante za turistički let u kosmos. Prva varijanta je let na MSS. Karta za glavnu svemirsku bazu košta oko 30 miliona dolara.
Druga varijanta je suborbitalni let (bez izlaska na MSS). Tim pravcem se aktivno bave privatne kompanije.
Suborbitalni let je vrsta svemirskog leta pri kom letelica odlazi u svemir, a zatim se vraća u atmosferu prateći (uglavnom) balističku trajektoriju. Najčešće se za granicu svemira uzima Karmanova linija, 100 kilometara iznad površine mora. Poređenja radi, MSS se nalazi u orbiti oko zemlje na visini od 350-400 kilometara.
Treća i četvrta varijanta podrazumevaju boravak u stratosferi u MiG-29, za oko 15.000 dolara. Prilikom tog leta, turistu „podižu“ na visinu od oko 22 kilometara i simuliraju suborbitalni let.
Takođe, postoji i „let u bestežinskom stanju“ na Il-76 MDK. Poslednja opcija omogućava turisti da doživi bestežinsko stanje na 25 do 30 sekundi. Avion se prvo podiže na visinu od 6.000 metara i potom se pod uglom od 45 stepeni maksimalnom brzinom penje na 9.000 metara. Bestežinsko stanje se na kratko doživljava prilikom „pada“ aviona. Cena ove avanture je 3.500 dolara.
Osim toga, raketno-kosmička korporacija „Energija“ najavljuje da bi „maštanje kosmičkih turista da lete oko Meseca moglo da postane realnost“. Ova ruska korporacija planira da takvu uslugu ponudi međunarodnom tržištu već 2021-2022. godine.
Trebalo bi podsetiti da je američka kompanija „Spejs advenčers“, organizator turističkih letova na ruskim kosmičkim brodovima, počela da traži klijente za let oko Meseca još pre sedam godina. Tada je cena karte iznosila 150 miliona dolara, ali je kasnije spuštena na 120 miliona dolara.