Sa Jelicom Putniković razgovara Slaviša Petković, načelnik Odeljenja za tržišni nadzor u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Vlade Srbije.
Pre mesec dana (6. februara) otpočela je primena još dve uredbe o kontroli porekla i kvaliteta naftnih derivata i biogoriva. Njima je predviđeno da inspektori mogu da kontrolišu i gorivo u rezervoarima vozila, tačnije kamiona, autobusa i poljoprivrednih mašina.
- Koji su rezultati za ovih mesec dana primene?
- Markiranje derivata funkcioniše već nekoliko godina. Da li je i koliko to pomoglo da se smanji crno tržište goriva u Srbiji?
- Uredbom o markiranju derivata nafte još 2013. predviđeno je formiranje nacionalne referentne laboratorije, koja bi kontrolisala kvalitet goriva, ali to se nije desilo. Koliko to otežava posao?
- Država je svojevremeno dozvolila da firma koja ubacuje marker u isto vreme jedina meri njegovu koncentraciju i zadužena je i za forenzičku proveru tog istog materijala. Zar nema tu sukoba interesa?
- Koliko se, prema procenama tržišne inspekcije u Srbiji, plasira goriva na crnom tržištu? Koliko država tu gubi?
- Da li sektor tržišne inspekcije raspolaže sa dovoljnim brojem ljudi da bi mogao da „pokrije“ sve benzinske pumpe i ostale objekte koje kontroliše?
- Šverceri, pre svega firme, često uvoze derivate ili polufabrikate na koje se ne plaća akciza, a potom ih prodaju kao tečna goriva. Šta se najčešće švercuje na taj način?
- Kako tome stati na put?
- Sa kojim državnim organima i institucijama Odeljenja za tržišni nadzor sarađuje na sprečavanju šverca?
- Šta bi država još trebalo da učini da se smanji šverc derivata?