Asgar Farhadi je u stvari imao sreće što nije došao u Trampovu Ameriku, kaže za Sputnjik oskarovac Fernando Trueba, a povodom vesti da je američka filmska akademija rano jutros za najbolji strani film proglasila ostvarenje iranskog reditelja. To što Farhadi zbog nove Trampove uredbe nije mogao da bude u „Dolbi teatru“ i primi najveće filmsko priznanje, Trueba vidi kao svojevrsni eksperiment koji je u toku, jer napominje: „Sad smo u prilici da gledamo i videćemo dokle su Amerikanci spremni da puste Trampa da uništava njihovu zemlju.“
Ugledni gost Festa, autor nezaboravnih filmova „Zlatno doba“, „Devojka mojih snova“ u kojima je Penelope Kruz zablistala kao nova filmska diva, sa istom glumicom režirao je „Kraljicu Španije“, koji je na programu našeg festivala. O toj saradnji Trueba kaže:
— Pre 18 godina sam sa osmoro glumaca koji se pojavljuju u ovom filmu snimao „Devojku tvojih snova“ i čini mi se da smo i oni i ja sve ove godine žudeli za nastavkom. Sa Penelope sam sarađivao tri puta, prvi put kada je imala 18 godina: Sada su se okolnosti promenile, Penelope je postala svetska zvezda, ali je to nije nimalo promenilo, ostala je ista.
Da li španski reditelji, u prvom redu vi i Karlos Saura, brišete granice umetničkih žanrova, u prvom redu filma i muzike. Vi ste između ostalog i vlasnik dve Gremi nagrade za muziku?
— Saura je od svoje trilogije stvorio dva različita žanra u svojim delima, jedan je fikcija a drugi su dokumentarci ispunjeni muzikom. A što se mene tiče, tu se zaista radi o brisanju granica između filma i muzike. Muzikom se bavim, producirao sam veliki broj ce-dea, a pored dve Gremi, imam i sedam latinoameričkih nagrada! Međutim, ne volim da govorim o nagradama za muziku, jer su priznanja za nešto što je moj hobi, nešto što je kao ljubavnica.
Dolazite na Fest sa filmom u kojem se bavite istorijskom temom. Sinoć smo na dodeli Oskara videli da su neki drugačiji trendovi dominantni, kao što su, recimo, priče nagrađenih filmova „ Mesečina“, „La-la lend“. Koliko ste kao autor imuni na trendove, da li se nekad povedete za tim?
— Snimam raznovrsne filmove, toliko različite da se čak i publika iznenadi kada ih vidi i uoči te promene. „La-la lend“ i „Mesečina“ su simpatični filmovi. Međutim, to nisu veliki filmovi, ove godine nije ni bilo velikih filmova na dodeli Oskara. „La la lend“ mi se dopao tek posle 40 minuta, delovao mi je veštački u početku. U „Mesečini“ mi se više svideo prvi deo filma nego završetak. Farhadijev „Trgovački putnik“ je potvrda da se mnogo bolji filmovi snimaju u zemlji koja je prepuna problema nego u Holivudu sa svim mogućim povlasticama koje nudi, novcem…
Koliko poznajete našu kinematografiju?
— Poznajem filmove Aleksandra Petrovića, Dušana Makavejeva, u njima je snažno prisutna sloboda i nezavisnost… Volim i filmove Emira Kusturice, pogotovo njegove ranije radove…