Član Komisije predsednika Ruske Federacije za razvoj avijacije i počasni pilot Rusije Jurij Sitnik izjavio je za Sputnjik da je Tu-154 bio najpopularniji avion u Sovjetskom Savezu, te da je u pitanju veoma pouzdana letelica.
„Avionom je upravljao veoma iskusan pilot, kapetan prve klase, a to znači as. Zato pretpostavljam da se najverovatnije desilo nešto što je i za njegovo ogromno iskustvo bila nepoznanica“, rekao je Sitnik.
On ipak ne isključuje da je ljudski faktor mogući uzrok.
„S druge strane, ne sme se u potpunosti isključiti ljudski faktor, nešto je možda moglo da odvuče pažnju pilota, a to ćemo saznati tek posle nalaženja crne kutije.“
Kako je rekao, avion jeste star 33 godine, ali to ništa ne mora da znači, jer Ministarstvo odbrane ne koristi svoje avione tako često kao što je to slučaj u civilnoj avijaciji.
„Dešava se da leti samo jednom dnevno. Uz to, posada ovog aviona je bila prvoklasna, tako da pretpostavljam da su možda problem mogle biti ptice, možda oblačnost, ledena kora na površini aviona, sudar u vazduhu sa nekim telom ili objektom. Videćemo. Ipak, ne napušta me pomisao da je to možda bio i teroristički napad“, rekao je Sitnik.
Direktor kompanije „Alijansa vazduhoplovne tehnike Avintel“ Viktor Prjadka izjavio je da avion Tu-154 ima napadni ugao od oko 16-17 stepeni, iz kojeg ne može da izađe, ako odmah nakon poletanja nastavi da energično postiže visinu.
Stručnjak smatra da su piloti mogli da zaborave na to ili jednostavno nisu znali da postoji takav nedostatak.
„Mogle su upasti ptice u motor dok avion još nije postigao neophodnu visinu. Ali za razliku od savremenih letelica, Tu-154 ima tri motora i bar jedan je morao ostati ispravan. Retko se dešava da sva tri otkažu. Sa jednim ispravnim motorom, iskusni piloti mogu da se spuste na neki od najbližih aerodroma. Ali ako je došlo do gubitka visine, onda je avio-nesreća neizbežna“, smatra Prjadka.
Prjadka je napomenuo da je aerodorom u Sočiju prestižni međunarodni aerodrom na koji sleću i avioni koji prevoze članove vlade.
„Zato, nije isključeno da je avion upao u vazdušni vrtlog pri manevru postizanja visine. Trebalo bi još utvrditi šta se dogodilo sa auto-pilotom. Recimo da ako u avionu firme ’Boing‘ tipa 737, pokazatelj brzine nije bio ispravan, to je dovodilo do pada aviona, jer je avion pri sletanju gubio visinu“, rekao je Prjadka.
Potraga za telima nastavlja se noćas, a ruski ministar saobraćaja Maksim Sokolov izjavio je da je moguće da potraga za telima potraje danima.
Potraga za crnim kutijama aviona na dnu Crnog mora se vršiti specijalnom opremom i u toku priprema specijalne grupe ronilaca, precizirao je ministar.
Kako je rekao, kutije nisu opremljene radio predajnicima, zbog čega će se potraga vršiti u zonama gde su pronađene olupine aviona. Sokolov je takođe naveo da je rano govoriti o uzrocima pada aviona, kao i da je u toku prikupljanje svih činjenica.
Jedan neimenovani izvor iz vojnih krugova rekao je da tela poginulih mogu biti zaglavljena u olupini aviona, koja se trenutno nalazi na dubini od 60 metara.