Na plenarnoj sednici u Sarajevu Ustavni sud je usvojio zahtev člana Predsedništva BiH Bakira Izetbegovića i drugih „za rešavanje ustavnopravnog spora sa entitetom Republika Srpska“ u vezi sa Odlukom o raspisivanju republičkog referenduma od 15. jula, saopšteno je iz Suda.
Ustavni sud BiH obavio je preliminarnu raspravu o proceduralnim pitanjima u vezi sa zahtevom predsedavajućeg Predstavničkog doma parlamenta BiH Mladena Bosića za ocenu ustavnosti Odluke o usvajanju Jedinstvenog programa obrade popisa stanovništva, domaćinstava i stanova u BiH 2013. godine od 18. maja 2016. godine i Jedinstvenog programa. Odluku u vezi sa tim zahtevom Ustavni sud će doneti na narednoj plenarnoj sednici.
Agencija za statistiku BiH donela je 18. maja, bez saglasnosti predstavnika Republike Srpske, odluku o Jedinstvenom programu popisa stanovništva iz 2013. godine, kojom su osobe iz 196.000 popisnica postali rezidentni stanovnici.
Sud je utvrdio da navedena Odluka o raspisivanju republičkog referenduma nije u saglasnosti sa Ustavom BiH, članom I/2. i članom VI/5, zato što je njom utvrđeno referendumsko pitanje o kojem već postoji konačna i obavezujuća odluka Ustavnog suda, koju su dužni da poštuju svi organi i sve institucije javne vlasti.
Ustavni sud je delimično usvojio zahtev Bože Ljubića, koji je u vreme podnošenja zahteva bio predsedavajući Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, za ocenu ustavnosti odredaba članova 10.10, 10.12, 10.15. i 10.16. potpoglavlje B Izbornog zakona BiH i odredaba člana 20.16A poglavlja 20 — Prelazne i završne odredbe Izbornog zakona.
Sud je utvrdio da odredba po kojom se „svakom konstitutivnom narodu daje jedno mesto u svakom kantonu“ i odredbe poglavlja 20 — Prelazne i završne odredbe člana 20.16A stav 2. tačke od A do J Izbornog zakona nisu u skladu sa Ustavom BiH zato što očito impliciraju da pravo na demokratsko odlučivanje isključivo legitimnim političkim predstavljanjem neće biti utemeljeno na demokratskom izboru delegata u Dom naroda Federacije BiH onog konstitutivnog naroda koji predstavlja i čije interese zastupa, što je suprotno načelu konstitutivnosti, odnosno ravnopravnosti bilo kojeg od konstitutivnih naroda.
Shodno tome, Ustavni sud BiH je naložio Parlamentarnoj skupštini BiH da najkasnije u roku od šest meseci od dana dostavljanja ove odluke uskladi odredbu potpoglavlja B člana 10.12 stav 2. u delu: „Svakom konstitutivnom narodu se daje jedno mesto u svakom kantonu“ i odredbe poglavlja 20 — Prelazne i završne odredbe člana 20.16A stav 2. tačke A do J Izbornog zakona BiH sa odredbama Ustava BiH.
Ustavni sud odbio je kao neosnovan zahtev Ljubića za ocenu ustavnosti odredaba potpoglavlja B članovi 10.10, 10.12. u preostalom delu, 10.15. i 10.16. Izbornog zakona BiH, jer je utvrdio da su navedene odredbe u skladu sa Ustavom BiH.
Između ostalog, Ustavni sud danas je odbio zahtev Osnovnog suda u Derventi za ocenu kompatibilnosti člana 97. stav 1. Zakona o izvršnom postupku Republike Srpske, jer je utvrdio da je član 97. stav 1. Zakona o izvršnom postupku Republike Srpske u skladu sa Ustavom BiH i Protokolom 1 uz Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.