Mihail Setljak, poljski publicista i avio-stručnjak, govori za Sputnjik da komisija uopšte nije imala zadatak da prouči tu nesreću, kao ni da traži razloge pada aviona.
„Pre svega, to je politički akt. Grupa oko Maćereviča odavno pokušava da svu krivicu prebaci na svoje političke protivnike i da ih tako diskredituje“, kaže Setljak.
Publicista dalje navodi brojne nepravilnosti kao što je otvaranje radnih zapisnika komisije zadužene za istragu o razlozima pada aviona:
„Istraga avionskih nesreća se uvek vodi u zatvorenom režimu, kako bi svi svedoci mogli pred istražnim organima da kažu svu istinu, a da pri tome ne budu pravno gonjeni iz nekog razloga. Na taj način istražni organi mogu da sakupe više verodostojnih informacija. Tako se postupa u celom svetu“, govori Setljak.
Suprotno svetskim standardima, nastavlja poljski publicista, komisija koju je formirao Maćerevič objavila je sve zapise, čime je navodno trebalo da se dokaže da je poljski izveštaj urađen prema ruskom obrascu. Da je neko imao priliku da pročita stenogram prethodne izjave, onda bi mu bilo jasno da je šef za avio-istrage Eži Miler rekao da ako ruska strana sprema svoj izveštaj prema svetskim standardima, onda će Poljska to takođe učiniti.
„Ne radi se samo o prezentaciji izveštaja, nego i o sadržini. I kao dodatak ovome, može se priključiti i vojni protokol. Bio je objavljen izveštaj o katastrofi u Smoljensku, ali i protokol. To su dva različita dokumenta. Oni su na različite načine uređeni, ali svejedno, sadržaj im je isti“, rekao je ranije Eži Miler.
„Sada pokušavaju da pripišu Mileru kako je on pozvao Komitet da ponovi sadržaj ruskog izveštaja“, objašnjava Setljak.
Poljski stručnjak govori i da su vojni istražni organi oko jedne breze našli komad metala koji liči na deo aviona:
„Video sam snimak tog predmeta. Radi se o tankom listu aluminijuma debljine svega nekoliko milimetara. Ta breza oko koje je nađen komad metala sigurno nije bila prvo drvo u koje su udarili avion i njegovi delovi. Od jačine udara drveće bi moralo biti oštećeno. Pored breze je nađen jedan komad metala. Drugi fragmenti su bili nađeni i oko te konkretne breze, ali i oko drugog drveća. Avion je postepeno bio oštećen spolja, a to je sve bilo zabeleženo u oba izveštaja o istrazi katastrofe. Postoje i fotografije tih delova. Sve ovo o čemu govorim je karakteristično za udar sa preprekama na samom tlu“, zaključuje Setljak.
Poljski avio-stručnjak kaže da ekshumacija tela ne bi pomogla u daljoj istrazi, jer su razlozi nesreće bili određeni tačno i pouzdano i kao takvi su opisani u izveštaju. Ako dođe do nove istrage, opet će se doći do istih zaključaka kao što je već navedeno u izveštaju Milera.
„Moguće je da će biti nađene neke nove pojedinosti, ali suština će ostati ista“, zaključuje Setljak.