„Jandeks“ je potpisao sporazum sa proizvođačem teretnih vozila „Kamaz“. On će razrađivati poluautonomni sistem upravljanja vozilom, koji će kontrolisati da vozilo ostane u svojoj saobraćajnoj traci i nivo umora vozača, a takođe će moći da primeni i vanredno kočenje.
Portparolka servisa „Jandeks taksi“ Elina Staviska kaže za Sputnjik da bi testiranje novih vozila moglo da potraje i nekoliko godina.
„Pre toga korišćenje ovakvih vozila na ulicama je nedopustivo. Trebalo bi usavršavati tehnologije, posebno kada je reč o gradu sa veoma komplikovanim saobraćajnim sistemom, kao što je Moskva. To se tiče tehnologija navigacije, geolokacije, visokopreciznih mapa. Poluautonomni sistem upravljanja će biti zasnovan na tehnologijama veštačke inteligencije, koje takođe razvija ’Jandeks‘. Naravno da će u budućnosti bespilotni automobili smanjiti cenu prevoza i druge troškove, ali, kao i sa elektroautomobilima, tehnologije su na početku veoma skupocene“, objašnjava ona.
Яndeks planiruet zapustitь bespilotnoe taksi v Moskve https://t.co/rBhgc08474 pic.twitter.com/FveysS3sfu
— Novosti Newsvolga (@NewsVolga_com) September 21, 2016
Moskovske vlasti su izrazile spremnost da sarađuju sa taksi servisima. Prema rečima predstavnika gradske skupštine, za bespilotna vozila su potrebne posebne trake i izmene u pravilima drumskog saobraćaja.
A ovako bi mogao da izgleda znak „traka za bespilotna vozila“.
Dlя bespilotnыh avtomobileй razrabotali specialьnыe dorožnыe znaki, kotorыe stanut aktualьnы uže čerez dva goda.
— Perekup Klub (@perekup_club) August 25, 2016
No pic.twitter.com/Ki6tFcDwEa
Stručnjak iz Naučno-istraživačkog automobilskog instituta Vladimir Evgrafov kaže za Sputnjik da će bespilotna vozila, između ostalog i taksi, jednog dana postati veoma popularna.
„Ljudski faktor je razlog 90 odsto saobraćajnih nesreća i jedan od ciljeva bespilotnih automobila je da se smanji broj fatalnih grešaka na nulu. Naravno da bi za to trebalo izgraditi sistem inteligentnih puteva, ali to je nemoguće uraditi odmah širom Rusije. Zato je zadatak bespilotnih automobila da se nauče da voze i običnim putevima“, kaže on.
Kada je reč o inteligentnim putevima, trebalo bi reći da će deo auto-puta M-11 Moskva—Peterburg biti namenski uređen za kretanje bespilotnih vozila, saopštila je državna agencija „Rosavtodor“. Takođe, „Rosavtodor“ planira da izgradi put za bespilotna vozila koji bi povezao Kazanj i Naberežnije Čelni, dva najveća grada u Republici Tatarstan.
"Avtodor": učastok trassы M-11 oboruduюt dlя dviženiя bespilotnogo transporta pic.twitter.com/t8H88vnJGP
— Andreй Kuznecov (@KraskoLak) September 21, 2016
Inače, „običnim“, ali i seoskim i teško pristupačnim putevima uskoro će se voziti teretna vozila koja proizvodi „Kamaz“. Trenutno kompanija aktivno razrađuje bespilotni kiper, a prva dva vozila će se pojaviti do kraja decembra. Naredne godine, „Kamaz“ će proizvesti nekoliko robotizovanih kamiona za Ministarstvo za vanredne situacije. Takođe, razrađuje se bespilotna šasija namenjena za rudarsku industriju.
Bespilotnый «KAMAZ» budut testirovatь na «virtualьnom poligone»
— AVTOSTAT (@Autostat) April 14, 2016
Rossiйskaя kompaniя Cogniti https://t.co/pT2GqskLUc pic.twitter.com/ryLsZ9GGDl
Bespilotne tehnologije se postepeno primenjuju i u oblasti javnog prevoza. Do kraja godine će na liniju izaći bespilotan „Volgabas“, koji je Volžska fabrika automobila premijerno pokazala na Peterburškom ekonomskom forumu, a do 2018. godine u Rusiji će se pojaviti prvi bespilotni autobusi „Šatl“.